FIA weigert HRT-rijders te laten starten in de race

De FIA houdt het been stijf tegenover Hispania Racing. Beide wagens mogen niet starten tijdens de GP van Australië ondanks een speciaal verzoek van het team.
Liuzzi en Karthikeyan reden tijdens Q1 van de kwalificatie de 23ste en 24ste tijd. Op zich niet echt een verrassing dat het rijdersduo van Hispania Racing achteraan is terug te vinden. Problematischer is dat de rondetijden trager waren dan 107% van de besttijd van Vettel in Q1. Door de 107%-regel kwalificeerden Liuzzi en Karthikeyan zich dus niet voor de race van morgen.

Hispania Racing heeft vervolgens geprobeerd om mits een verzoek bij de FIA alsnog een startrecht te verkrijgen. Het claimde daarbij uitzonderlijke omstandigheden. Liuzzi kon met moeite een installatieronde afwerken op vrijdag terwijl Karthikeyan pas tijdens de laatste oefensessie erg laat in actie kwam.

De FIA gaat dus niet in op het verzoek van het team en dat belooft weinig goeds voor de toekomst van het team. De F111, de nieuwe wagen van Hispania, werd pas dit weekend voor het eerst ingezet. Het ontbreekt het team dus aan de nodige ervaring met de wagen, ervaring die ze vooral tijdens de race hadden kunnen opdoen.

En zo komen we mogelijk in een straatje zonder eind. Testen is immers niet toegestaan tijdens het seizoen, de kans dat Hispania de kloof tot de 107%-regel snel kan dichten voor de komende races is dus klein. En weinig races, is weinig ervaring opdoen om de wagen sneller te maken …

Wie wil er bovendien sponsor worden van een team dat de races niet rijdt? Dat kan dan weer naast het sportieve aspect ook voor budgettaire problemen zorgen. Het ziet er dus meteen al niet goed uit voor Hispania Racing.
a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:27:”hispania_austr_headline.jpg”;}
De FIA houdt het been stijf tegenover Hispania Racing. Beide wagens mogen niet starten tijdens de GP van Australië ondanks een speciaal verzoek van het team.
image

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print