Geheime meeting over toekomst van F1-motoren

Volgens ‘Bild am Sonntag” heeft er voorafgaand aan het huidige F1-seizoen een geheime meeting plaatsgevonden tussen Liberty Global-topman John Malone en Red Bull-baas Dietrich Mateschitz.

Enkele dagen geleden moesten de F1-teams hun voorstellen voor het nieuwe motorenreglement aan de FIA bezorgen. Een ding zou alvast duidelijk zijn, de meerderheid van de teams wil af van de huidige motoren. Te gecompliceerd en vooral te duur luidt het verdikt voor de V6-hybridemotoren met turbo.

Red Bull dreigde er reeds mee dat het de Formule 1 vanaf 2021 vaarwel zou zeggen indien er niets wordt gedaan aan het motorenreglement. Wat Red Bull dus eigenlijk bedoelt is dat het vanaf 2021 met andere motoren wil rijden. Een vertrek van Red Bull zou bovendien dramatisch zijn voor de Formule 1. Het zou er immers op neerkomen dat er niet één maar meteen twee teams zouden verdwijnen van de startgrid, een startgrid die nu zelfs al slechts tien teams en twintig wagens telt.

Ook de nieuwe eigenaars van de Formule 1 beseffen dat er wat moet veranderen. Liberty Media wil onder impuls van technisch directeur Ross Brawn de Formule 1 in de toekomst eenvoudiger, goedkoper en luider maken. Dat laatste was al een pijnpunt sinds de introductie van de huidige V6-turbomotoren. Van bij de eerste wintertest deden de fans hun beklag over het geluid van de motoren en ondanks verschillende experimenten is daaraan maar weinig veranderd.

Dat het Red Bull menens is werd volgens ‘Bild am Sonntag’ onlangs duidelijk. Het bericht immers dat Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz voorafgaand aan het begin van dit seizoen een bezoek bracht aan John Malone. Twee miljardairs die onder vier ogen de toekomst van de Formule 1 en meer bepaald de F1-motoren bespraken. Allebei waren ze het er alvast over eens dat de Formule 1 opnieuw dichter bij de fans moet komen te staan.

Tijdens het raceweekend in Spanje werd alvast het zogenaamde ‘Fan Festival’ geïntroduceerd, waarbij er heel wat extra activiteiten voor de F1-fans waren. Daarnaast zouden dus echter ook de motoren minder invloed op de prestaties en competitiviteit van de teams en rijders mogen hebben. John Malone zou het daarover alvast eens geweest zijn met Dietrich Mateschitz.

De kans lijkt dat ook groot dat we binnen enkele jaren met compleet andere motoren in de F1 zullen racen. Motoren die niet alleen wat onderlinge krachtsverhoudingen dichter bij elkaar zouden liggen maar die ook goedkoper zouden moeten zijn voor de teams, wat uiteraard dan weer goed nieuws zou betekenen voor de F1-teams die nu al vaak financiële moeilijkheden ondervinden.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print