GP Maleisië: Round-up

Ronde 2 van het wereldkampioenschap zit er op. Lang stil staan bij de feiten is voor de teams niet mogelijk. Binnen enkele dagen gaat in China de eerste vrije training alweer van start. Maar voor we daar aan toe zijn, blikken we nog even terug op hetgeen er in Maleisië gebeurd is.
Red Bull lost de verwachtingen in. Vettel was de naam titelverdediger waardig en kon zowel pole als overwinning pakken en dat voor de tweede keer op rij. Red Bull wint vijf van de laatste zes races met nu vier op een rij en al even opmerkelijk is dat de poles die gepakt worden, ook verzilverd kunnen worden. Iets dat vorig jaar nog wel eens wilde tegenvallen. Maar er blijkt toch wel wat werk te zijn voor het team want het was geen geschonken overwinning. Het KERS systeem was duidelijk nog niet op punt en het koste Webber een podiumklassering. Webber kon ondanks het gebrek aan KERS de snelste ronde op zijn naam schrijven. De schade bleef al bij al nog beperkt, maar geheel zorgeloos was de GP van Maleisië niet voor het winnende team.

McLaren pakt 22 punten mee uit Maleisië, op zich geen drama, maar het hadden er meer kunnen zijn. Bandenslijtage speelde daarbij zowel in het voordeel als in het nadeel van het team. Jenson die gekend staat om zijn rijstijl die wat zachter is voor de banden, kon hierdoor uiteindelijk een mooie tweede plaats te pakken nemen. Button reed een perfecte laatste stint van 19 ronden op de primes en kon zelfs inlopen op Vettel, weliswaar zonder echter ooit druk te kunnen zetten voor het einde van de race. Hamilton, die een ietwat extremere rijstijl heeft en altijd voor de volle 100% gaat, verbrandde al een set tijdens de kwalificaties. Met maar zeven sets in het totaal voor kwalificaties en race, brak dat de Brit uiteindelijk zuur op. Hij moest in de laatste stint aan de bak met (op)gebruikte banden en dat werkte duidelijk niet. Toch mag McLaren tevreden zijn. Ze hebben Red Bull het vuur aan de schenen gelegd waardoor deze diep moesten gaan om McLaren voor te blijven.

image

Ferrari had voor de race al door dat het geen vuist zou kunnen maken tegen de directe concurrenten. Toch had het team kunnen profiteren van de problemen die de bandenslijtage teweegbracht bij de andere teams, want de snelheid in de race bleek beter dan tijdens de kwalificaties. Maar Massa zijn race werd wat gefnuikt door een te lange pitstop en Alonso reed rond met een wagen waarvan de DRS niet werkte. Toen Alonso toch op dreef begon te komen reed hij ook nog eens Hamilton aan en moest om een nieuwe neus. Het team heeft dus wel wat werk te doen, zeker de kwalificaties moeten beter kunnen om aanspraak te kunnen maken op podiumplaatsen. De snelheid tijdens de race lijkt er wel beginnen aan te komen.

Mercedes pakt de eerste punten na een dubbele DNF in Australië, maar de prestaties zijn ook niet echt om naar huis over te schrijven. Schumacher eindigt op een negende plek en krijgt daarvoor twee punten. Al het overige van het weekend, daar moet uit geleerd worden. Schumacher kon nog wel enkele plaatsen goedmaken bij de start, Rosberg daarentegen had een ronduit slechte start. Force India, Toro Rosso en Sauber staan nu in de stand hoger dan Mercedes. Het mag dan nog maar de tweede race geweest zijn, dit waren niet de uitslagen waar het team voor het seizoen op gerekend had. Enige lichtpuntje is dat de betrouwbaarheid van de wagens voldoende bleek te zijn in de hitte van Maleisië.

imageRenault kan tevreden terugblikken op Maleisië. Heidfeld kon dan toch de critici de mond snoeren en toonde waarom hij het stoeltje van Kubica waard was. Beide piloten reden een geslaagd weekend bij elkaar en de manier waarop de twee uit de startblokken schoten bij het doven van de rode lichten, was indrukwekkend. Alleen blijft het jammer van Petrov die enkele ronden voor het einde ineens een voorliefde bleek te hebben voor rally. Hij ging wijd van de baan en bij het terug willen oprijden van de tarmac, ging hij letterlijk met de wagen van de grond. Het lijkt er op dat Renault wel een geduchte concurrent zou kunnen worden voor podiumplaatsen.

Weer geen punten voor Williams en een tweede dubbele DNF op rij. Het team zit duidelijk in de hoek waar de klappen vallen en ditmaal zat geen van de piloten er voor iets tussen. Rubens had eerst een lekke band na een aanrijding, maar moest achteraf aan de kant met een hydraulisch probleem waarschijnlijk als gevolg van de lekke band. Maldonado had een probleem met de motor. Het team blijft dus gekweld door mechanische pech. Als China geen beterschap brengt, bestaat de kans dat ze terugkeren naar Europa zonder één wagen over de streep te hebben gekregen. Duidelijk geen geslaagde start van het seizoen voor het team.

Force India heeft een goudhaantje in huis gehaald met Di Resta. Opnieuw weet hij in de punten te eindigen en ook nu wint hij het duel met teamgenoot Sutil op beide vlakken, race en kwalificaties. Sutil mag zich al zorgen beginnen te maken als Di Resta nog wat meer ervaren wordt en zich meer op zijn gemak gaat beginnen voelen.

Sauber pakt dan uiteindelijk toch de eerste punten van het seizoen nadat het in de eerste race uitgesloten werd. Kobayashi leverde verschillende malen een mooi gevecht op het circuit. Hij komt door de tijdstraf van Hamilton uiteindelijk terecht op P7 en pakt zes punten. Perez viel uit nadat brokstukken zijn wagen beschadigden. Opvallend is ook hier weer hoe zacht de C30 omgaat met de banden. Kobayashi had uiteindelijk maar twee stops nodig om in de punten aan de finish te komen. Zonder tijdstraf zou Lewis slechts een tiental seconden voor de Japanner geëindigd zijn en dat met vier stops. Bemoedigende resultaten voor het team dat misschien nog wat kan groeien tijdens het seizoen en als het even meezit, de rol van Mercedes overpakken.

image

Toro Rosso viel wat tegen deze race na een goede start in Australië. Buemi kreeg een stop&go penalty na het overschrijden van de maximumsnelheid in de pit en ploegmaat Alguersuari had te kampen met bandenproblemen. Het team verkoos twee boven drie stops, maar dat bleek dus geen goede zet te zijn. Toro Roso stelde dus teleur en moet in China weer beter voor de dag komen als het de ambitie heeft bij de betere middenvelders te zitten.

Lotus reed een thuisrace en wilde voor eigen publiek wel wat laten zien. Helaas kwam het team niet veel verder dan P15 voor Kovalainen. Trulli gaf iets over halfweg op door een koppelingsprobleem. Ook nu komt lotus dus maar met een wagen over de finish. Het is wachten tot Turkije voor de nieuwe onderdelen, maar ook dan zal Lotus niet de enige zijn die een upgrade aan de wagen doorvoert. Daarbij zal een upgrade niet veel zoden aan de dijk brengen voor de betrouwbaarheidsproblemen.

Ook Virgin zal tegen Turkije een aantal nieuwe onderdelen op de wagen klaar hebben. Maar het team doet het in vergelijking met vorig jaar niet zo heel slecht. D’Ambrosio nam een van de kerbs wat te hard waardoor de wagen uitviel. Jammer dat ook hier niet beide wagens aan de finish geraakten, maar in het klassement staan ze voorlopig op een tiende plaats. Lotus bijbenen zal moeilijk worden. HRT achter zich laten zou normaal gezien geen probleem mogen zijn.

image

HRT heeft nog steeds geen raceafstand kunnen rijden. Het team kon zich wel plaatsen op de startgrid en haalde als bij wonder de 107% regel. Uiteindelijk geraakte geen van de wagens aan de finish, maar of het team daar van wakker zal liggen is nog maar de vraag. De euforie van het mogen starten zal daar nog wel wat nazinderen en is waarschijnlijk ook het doel voor Shanghai.

Maleisië bracht ons dus niet de verwachte regen maar het was zeker een race die het nodige entertainment kon brengen. In een eerste race met 24 wagens, bereikten er zestien de finish, acht vielen uit waarvan zes wagens door mechanische pech. De bandenslijtage bleek zoals verwacht de bepalende factor te zijn en in het totaal werden er maar liefst 59 pitstops afgewerkt tijdens de race.

Het was bij momenten absoluut niet meer te voorspellen wie nu nog zou binnen moeten komen voor een nieuw stel sloffen en wie het nog zou uitzingen tot het einde. Een enerverende race voor sommige teams, ongetwijfeld. DRS bracht meer inhaalacties dan in Australië en het systeem had voor sommigen duidelijk zijn voordelen, als het wilde werken natuurlijk.

Ook de stewards hebben zich weer laten opvallen en deelden de nodige straffen uit. Al dan niet terecht of rechtvaardig, een vraag die blijft hangen is waarom er tijdens de race nooit melding gekomen is van een onderzoek door de stewards. Voor de zoveelste keer worden er dingen beslist achter de blauwe tafel na afloop van een race en dat is niet goed voor de sport.

Maar wij onthouden vooral dat Vettel en Red Bull koers aanhouden, dat Hamilton toch wel een beetje de verliezer is van het weekend, Ferrari nog niet klaar is maar opgewarmd begint te raken, Heidfeld waarschijnlijk een glimlach op het gezicht van Kubica heeft doen verschijnen met zijn eerste podium in twee jaar tijd en dat Petrov de eerste Rus is die een Formule 1 wagen met vier wielen van de grond doet gaan.

En nu naar China!

image
a:1:{s:9:”file_name”;s:35:”GEPA_full_8342_GEPA-10041199018.jpg”;}
Het ziet er naar uit dat we binnenkort een film krijgen over het legendarische seizoen 1976 van Niki Lauda.
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:12:”_A8C8884.jpg”;}
Ronde twee zit er op. De teams haasten zich naar China voor de derde race in vier weken. De laatste race voor ze opnieuw richting Europa komen. Maar voor we aan China toe zijn, zetten we de gebeurtenissen in Maleisië nog eens even op een rij. Tijd voor de Round-Up!