Ferrari-voorzitter John Elkann komt naar buiten met een niet mis te verstane boodschap naar de aandeelhouders en de tifosi: de Scuderia gaat er alles aan doen om het tij te keren in de F1.
Afgelopen donderdag kwamen de topmensen van Ferrari samen in Maranello voor de Capital Market’s Day, te midden van alle problemen waarmee het team momenteel mee kampt en de geruchten over spanningen binnen de troepen.
Ondanks de grote druk blijft het team meer dan ooit inzetten op de racegeschiedenis van het merk. Eerder deze week nog stond in ‘Corriere dello Sport’ te lezen dat tijdens het raceweekend in Singapore een gesprek tussen teambaas Frederic Vasseur en een race-engineer ontspoorde tot een verhitte discussie.
Elkann liet er afgelopen donderdag echter geen twijfel over bestaan dat de racegeschiedenis centraal staat in de identiteit van het merk.
“Ferrari is uniek in drie dimensies: traditie, technologie en racen”, vertelde hij aan de vergadering in Maranello. “De perfecte combinatie van deze drie zielen definieert het merk. Racen, een geschiedenis die bijna 100 jaar geleden op het circuit begon, bepaalt wie we zijn.”
“Laat ik duidelijk zijn: dit is een persoonlijke kwestie. Mijn betrokkenheid is die van voorzitter, meerderheidsaandeelhouder en bovenal iemand die Ferrari als een levenslange passie heeft beleefd.”
“Ik zet me in om ervoor te zorgen dat elke beslissing die we nemen het unieke karakter van Ferrari versterkt. Ik zet me in voor onze mensen, wier talent en toewijding de beste garantie voor onze toekomst zijn, en ik zet me in voor onze geliefde Ferraristi die hun dromen aan ons toevertrouwen.”
“Ik zet me in voor onze trouwe fans, die graag willen dat we in de Formule 1 net zo succesvol zijn als in de endurance. We zijn er trots op dat we dit jaar na drie opeenvolgende overwinningen in Le Mans de trofee mee naar huis hebben genomen. Forza Ferrari, altijd.”
Benedetto Vigno, de CEO van Ferrari, sloot zich aan bij Elkann en benadrukte dat de successen van Ferrari in de uithoudingsraces moeten dienen als springplank voor nieuwe F1-successen.
“De unieke positie van Ferrari is ontstaan uit de combinatie van traditie, technologie en racen”, aldus Vigna. “De lessen van onze oprichter, zijn visionaire geest, zijn verlangen om de grenzen van het mogelijke te verleggen, gecombineerd met een diepgewortelde sportieve ziel, bepalen nog steeds wie we vandaag de dag zijn en geven richting aan onze ambities voor het komende decennium.”
“De vorige keer hebben we ons voorgenomen om te winnen in de racerij. Dat is ons gelukt met de 499P in Endurance, maar in de Formule 1 moeten we ons verbeteren. We moeten winnen, omdat we dat verschuldigd zijn aan onze trouwe fans over de hele wereld.”
Deze uitspraken komen op een moment dat Ferrari als merk onder druk staat als autofabrikant. De aandelenkoersen vertonen een negatieve tendens na updates over de enorme uitdaging als het gaat over elektrificatie waar ook het legendarische Italiaanse merk niet aan ontsnapt.






