Lando Norris is gefrustreerd: “In deze McLaren F1-bolide kan ik niet 100% voluit gaan”

McLaren F1 team
McLaren F1 team

Volgens Lando Norris vereist de McLaren MCL38 een andere rijstijl van hem dan de wagen van vorig jaar. Vooral tijdens de kwalificatie kan hij naar eigen zeggen niet volledig voluit gaan.

Tot dusver heeft Lando Norris naar eigen zeggen niet alles uit de wagen kunnen halen omdat de MCL38 niet geheel bij zijn rijstijl past. Het is vooral tijdens de kwalificatie dat het gedrag van de wagen hem beperkt.

“Het is vooral tijdens de kwalificatie dat ik nog aan het zoeken ben om alles uit de wagen te halen,” vertelde Norris in Suzuka. “Maar zoals ik vorig raceweekend zei, ik worstel ermee om tijdens de kwalificatie alles eruit te halen, ook hoe we als team alles eruit halen.”

“Ja, het is een McLaren en er zijn bepaalde dingen die tijd vragen om op te pikken. Maar alles is ook nog aan het veranderen want doorheen de jaren wordt de aerodynamica ook aangepast, om ons aan te passen aan die karakteristieken.”

Volgens Norris is er momenteel een fundamenteel verschil tussen de rijstijl die hij zelf graag heeft en die de wagen graag heeft en daardoor voelt hij zich wat beperkt in het alles uit de wagen halen.

“Tijdens de kwalificatie wil ik op sommige vlakken wat meer pushen, ik wil de baan op gaan en aanvallen,” aldus Norris. “Ik moet echter volledig het tegenovergestelde doen. Het is moeilijk om mij daaraan aan te passen want ik wil op de baan gaan en tijdens de kwalificatie een nieuw niveau bereiken en dat gaat niet met deze banden en onze wagen. Je moet bijna het omgekeerde doen.”

“Ik kan zelfs niet voor de volle 100 procent gaan. De volle 100 procent lukt pas bij één op de tien rondjes ofzo. Wanneer je dan in Q3 geraakt en je beste rondje rijdt dan heb je misschien een rondje dat je tegen 98 procent hebt gereden. Het maakt het allemaal ingewikkeld, het is moeilijk om de limiet te vinden.”

“Wanneer je dan zoals mij de wagens van de voorbije jaren gewoon bent, dat straft me nu af want ik kan me niet snel genoeg aanpassen. Met de oude regels was het eenvoudiger om te rijden en de limieten te vinden. De nieuwe generatie wagens is drie jaar oud maar ik heb nog steeds dezelfde problemen.