Lewis Hamilton: “Dit was mijn saaiste race ooit!”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Na afloop van de GP van Monaco liet Lewis Hamilton duidelijk zijn ongenoegen merken over saaie race. Eerder tijdens de race had Hamilton ook al aan het team zijn ongenoegen over de gehanteerde strategie laten blijken.

Lewis Hamilton begon de race op de harde bandencompound, een strategie waarbij er duidelijk werd gekozen om te proberen zo lang mogelijk door te gaan in de hoop dat er op het juiste moment een safety car-fase zou komen en er vervolgens overgeschakeld kon worden op de medium band.

Maar er was al meteen een zware crash in de eerste ronde en vervolgens ook meteen een rode vlag. Daardoor kon iedereen zonder pitstop ‘gratis’ omschakelen naar de andere bandensoort en dat deden de meeste rijders dan ook. Daardoor moest Hamilton op de medium band proberen om de race uit te rijden.

“Omwille van de crash schakelde iedereen over naar de andere bandencompound en werd er tegen een echt trage snelheid gereden,” vertelde Hamilton tegenover het officieel F1-kanaal. “Het was zeker en vast één van de saaiste races waaraan ik ooit heb deelgenomen. Maar dat is Monaco nu eenmaal.”

Andrew Shovlin, trackside engineering director bij Mercedes, gaf toe dat de rode vlag tijdens de eerste ronde de strategie van Mercedes zeker en vast niet heeft geholpen. Hamilton en Russell begonnen aan de race immers op de harde bandencompound en moest daardoor de race volledig zien uit te rijden op de medium band.

Hamilton liet over de boordradio tegenover het team duidelijk zijn ongenoegen merken over de gekozen strategie: “Ik heb het jullie gezegd”, zei hij meteen na de rode vlag. Toch had de door Mercedes gehanteerde strategie ook zin want mocht een rode vlag of safety car hebben plaatsgevonden nadat de top vier een pitstop had gemaakt dan hadden beide Mercedes-rijders minstens kans gemaakt op een podiumplaats.

“Een rode vlag tijdens de eerste ronde is zeer uitzonderlijk maar dat is exact wat er deze keer gebeurde. We bevonden ons daardoor in een situatie waarin we moesten proberen om het einde van de race te halen op de medium band,” aldus Shovlin.

“De meeste wagens deden heel wat bandenmanagement, het was dan ook redelijk eenvoudig om op de medium band de race uit te rijden. “George had tegen het einde van de race een redelijk goede snelheid en hij kon verdedigen tegenover Max Verstappen. Het was bemoedigend om te zien hoe onze snelheid over de lange runs een heel stuk verbeterd was tegenover wat we op vrijdag zagen.”

“De pitstop die Lewis tegen het einde deed was niet noodzakelijk vanuit het standpunt van de banden maar het gaf ons de kans om een extra punt te behalen voor de snelste ronde.”