Max Verstappen moest GP van Spanje bijna vanuit de pitlane starten

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Het scheelde niet veel of Max Verstappen had gisteren de race vanuit de pitlane moeten aanvatten, met nog slechts acht seconden op de klok reed Verstappen uit de pitlane en daar was een speciale reden voor …

Op zaterdag kreeg Verstappen af te rekenen met DRS-problemen en aanvankelijk werd gedacht dat dit één van de redenen was waarom de F1-bolide van Verstappen zo lang in de garagebox stond. Christian Horner liet dat ook uitschijnen maar er was blijkbaar nog een andere belangrijke reden.

De temperatuur van de brandstof in Max Verstappen zijn F1-bolide was naar verluidt te koud. De regels stellen immers dat de temperatuur van de brandstof maximaal tien graden kouder mag zijn dan die van de buitentemperatuur. Een koudere brandstof maakt een F1-bolide immers sneller.

Twee uur voor aanvang van de race wordt de brandstoftemperatuur vastgelegd op basis van de omgevingstemperatuur op dat moment. Verstappen moest zo lang mogelijk wachten om de temperatuur van de brandstof te laten stijgen zodat een eventuele diskwalificatie vermeden kon worden.

De brandstoftemperatuur moet immers correct zijn van zodra de pitlane wordt verlaten, ook al is dat maar om naar de startgrid te rijden.

Bestel als eerste jouw exemplaar van de nieuwe F1-game F1 22 !
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer