Monaco… een apart circuit

Vrije trainingen op donderdag, de traagste bocht van heel het seizoen, formule 1-rijders in de nieuwste mode… Het wijst allemaal op één ding: de Grand Prix van Monaco.
De eerste Grand Prix in het prinsdom werd gehouden in 1929. Sindsdien zijn er maar elf jaar voorbijgegaan zonder een grote prijs in het meest mondaine belastingsparadijs op aarde. De eerste keer tijdens de Tweede Wereldoorlog en later in 1951, 1953 en 1954. In de geschiedenis van de Formule 1 (officieel sinds 1950) zijn er vier seizoenen geweest zonder de Monegaskische race, want in 1952 behoorde de Grand Prix niet tot het officiële seizoen.

Het hoogtepunt van de Grote Prijs was onder het prinsschap van Rainier III (1949-2005). Hij had één van de grootste oldtimercollecties ter wereld. Toen zijn vrouw Grace Kelly nog in leven was maakte het koppel steeds een rondje over het circuit alvorens de race van start ging.

De voorbereidingen voor deze roemrijke Grote Prijs zijn gigantisch. Zo zagen we dat Red Bull vorige week met een alternatief motorhome kwam omdat het “Energy Station” in Monaco werd opgesteld. Zes weken voor het belangrijkste weekend in het prinsdom begint men met het opbouwen van het circuit. Het zal ook nog drie weken duren vooraleer alle tekenen van de race weg zijn.

Verder is het dé gelegenheid voor elk team om uit te pakken. De rijders worden meestal gevraagd om een modeshow te lopen en De mannen van HRT kregen een opleiding tot brandweerman van het voltallige brandweerkorps van Monaco. De McLaren-rijders laten hun stuur en helm decoreren met diamanten en goud door Steinmetz. Dit jaar laten de diamanten zien dat het Engelse team twee wereldkampioenen onder contract heeft door de jaartallen met een olijfkrans weer te geven. De eerste keer dat dit geprobeerd werd was het bij de Jaguar van Christian Klien. Toen zaten die in de neus van de wagen, maar na een crash was de diamant verdwenen. Tot op vandaag is niet bekend waar die diamanten zijn gebleven

In de loop der tijd heeft het circuit weinig veranderingen ondergaan. De grootste veranderingen waren de aanleg van het zwembad en de chicane er rond en la nouvelle chicane. La nouvelle chicane werd aangelegd na het dodelijk ongeval van Lorenzo Bandini. Hij vloog uit de bocht (toen de harbour chicane) en in de strobalen. Zij Ferrari ging over de kop en de benzinetank scheurde. Door de vonken die ontstonden door dat het chassis over het asfalt scheurde, vloog de benzine in brand. De bewusteloze Italiaan werd door de marshalls uit het wrak gehaald. De volgende dag overleed hij aan zijn brandwonden, die 70% van zijn lichaam bedekten.

Het is algemeen bekend dat de prestigieuze grote prijs de onveiligste is van heel het seizoen. Dat werd in 1955 al bewezen toen Alberto Ascari dankzij oververhitte remmen de harbour chicane miste en in het water belandde. De Italiaan zwom naar de kade en kwam ongeschonden uit het ongeval. Vandaag de dag is er nog steeds een duikersteam aanwezig om rijders te redden, al lijkt het onwaarschijnlijk dat dat nog zal moeten. Het straten circuit heeft nagenoeg geen uitloopstroken en in het midden van het casinoplein ligt een verhoogd putdeksel, waar de rijders rond moeten rijden. Daarnaast is de kans zeer reëel dat iedereen moet stoppen na een crash in de Loews-haarspeld. Ook is de tunnel zeker niet de ideale plaats om mensen te waarschuwen voor gevaar.

Uit de geschiedenis blijkt dat er een drie specialisten waren op het circuit van Monaco. Ayrton Senna won er zes keer, Michael Schumacher en Graham Hill vijf keer. In 1984 werd Alain Prost (viervoudig winnaar) als eerste geklasseerd nadat Ayrton Senna als eerste de vlaggen voor het vroegtijdig einde had gezien. Dit is nog steeds een controversiële beslissing, die destijds genomen werd door onze landgenoot Jacky Ickx, toen wedstrijdcommissaris.

De vraag voor dit jaar is net als elk jaar: Wat voor weer wordt het? Een natte baan in Monte Carlo zorgt meestal voor veel spektakel en veel werk voor de Safety Car. Het is ook niet uitzonderlijk dat de race na twee uur en niet na 78 ronden (zoals in 2008) afgevlagd wordt. De Monegaskische Grote Prijs is de enige die niet over 305 km wordt gereden, maar over 260 km. Dat komt vanwege de te lange duur in het verleden. Tot 1967 reed men 315 km. Dat leidde tot races van meer dan drie uur. Nat weer rekte het evenement nog eens met een half uur.

Een ander probleem is de groep tragere wapens. Er zijn al edities geweest met meer wagens dan 24, maar het verschil was nog nooit zo groot. Zoals het er nu naar uitziet moet iedereen zes wagens drie keer voorbij op een circuit waar inhalen onmogelijk is. Wat geeft dat? De toekomst zal het uitwijzen.

a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print