Pirelli wil herziening F1-reglement regenbanden: “De regelgeving is te gebrekkig, de F1 moet om actie gaan, niet over regels die het tegenhouden”

McLaren F1 team
McLaren F1 team

Tijdens een natte tweede oefensessie tijdens de GP van Japan werd er amper gereden. Je zou denken dat het dan aan het weer ligt, dat het te nat en te gevaarlijk is om te rijden. Dat was echter niet het geval, de oorzaak lag aan een herziening in het bandenreglement dat sinds dit jaar van kracht is. Het zou het bandengebruik meer moeten optimaliseren maar in Suzuka had het een averechts effect met teleurgestelde fans als gevolg.

Even terug naar vorig jaar, dan kreeg elke rijder tijdens een raceweekend vier sets intermediates en drie sets full wet banden ter beschikking. Op vrijdag werd er zelfs nog een extra set intermediates toegevoegd die dan gebruikt mochten worden maar dat is voor dit jaar geschrapt.

Voor dit seizoen wordt er voor een raceweekend vijf sets intermediates voorzien per rijder en twee sets full wet banden. Aangezien het aantal sets dus is verminderd t.o.v. vorig jaar waren de teams zeer voorzichtig om hun rijders de baan op te sturen tijdens de tweede oefensessie die er niet overdreven nat bij lag. 

Het zorgde voor een sessie waarin amper iets plaatsvond. De rijders bleven in de garage wachten tot het droog genoeg was om met slicks te rijden, de fans kregen zo goed als geen actie voorgeschoteld, een gemiste kans dus.

Lewis Hamilton benadrukte hoe deze regels hebben bijgedragen tot een onproductieve sessie. 

“Het was een sessie om snel te vergeten, niemand ging naar buiten wat eigenlijk niet logisch is maar daar sta je dan helaas. De bandenregel is veranderd maar het is duidelijk dat dit niet werkt.”

Pirelli, die de tekortkoming in het herziene systeem van de F1 erkent, heeft opgeroepen tot dringende gesprekken met de FIA en de F1-teams in een poging om een nieuwe regelaanpassing te overwegen. Dit om een herhaling van de situatie van vrijdag te voorkomen en om in de toekomst meer actievolle oefensessies te hebben, zeker met verraderlijke omstandigheden komt dat de F1 ten goede.

“Deze regelwijziging is door alle teams samen met de FIA en de F1 goedgekeurd”, legt Pirelli-hoofdingenieur Simone Berra uit. “Ze hebben nu een set minder per rijder tijdens een raceweekend, op een circuit met een hoge bandendegradatie zoals hier in Suzuka zorgt dat ervoor dat je extra voorzichtig bent om een bepaalde set te gebruiken, zeker als het nog kan regenen tijdens het verdere verloop van het weekend.”

“Het is iets dat we verder zullen bespreken met de FIA en met de teams, om te proberen een manier te vinden om ze in de praktijk te laten werken, we moeten dit terug op de tafel leggen om onder de loep te nemen.”

“Een mogelijke oplossing is het verplichten van het inleveren van een set intermediates als een sessie als nat wordt bestempeld, dan heeft het ook geen zin om een nieuwe set in te leveren, het zal de teams aanmoedigen om deze dan wel te gebruiken en alsnog meer op de baan te gaan”, sluit Berra af.

Geschreven door Vincent Bogaerts