Williams: “Opnieuw is chassis door crash beschadigd, in mei pas een nieuw exemplaar”

Williams
Williams

Opnieuw problemen voor Williams dat tijdens de GP van Japan Alex Albon zag crashen waardoor er opnieuw een chassis beschadigd is dat hersteld moet worden.

Bij het Williams F1 team zitten ze in de hoek waar de klappen vallen, toch wat betreft het bouwen van een chassis voor een F1-bolide. Het team had gehoopt om rustig met twee exemplaren van het chassis van de nieuwe wagen aan het seizoen te beginnen en vervolgens een derde exemplaar te bouwen.

Maar het begin van het seizoen is helemaal anders verlopen. Eerst crashte Alex Albon zwaar met zijn F1-bolide tijdens een oefensessie in Australië, waarop Logan Sargeant zijn F1-bolide moest afgeven aan Albon. Geen race voor Sargeant die vervolgens dit weekend met het herstelde chassis moest rijden.

Tijdens de oefensessie in Japan crashte deze keer ook Sargeant en tijdens de race volgde ook nog eens een crash voor Alex Albon waardoor dat chassis ook nog eens beschadigd raakte. Dat chassis wordt nu teruggestuurd naar de fabriek in Grove waar het eveneens hersteld moet worden.

Problematisch is dat Williams door al die herstellingen ook cruciale tijd verliest om een derde chassis te bouwen, een zogenaamd reserve-exemplaar. Dat reserve-chassis wordt nu pas tegen mei verwacht.

“Op het vlak van het chassis, wanneer je al he middelen die je potentieel binnen je organisatie hebt daarop inzet dan duurt het zo’n acht tot tien weken om het chassis klaar te krijgen,” aldus Williams-teambaas James Vowles tegenover ‘Motorsport.com’. “Het feit dat we hier als team geen derde chassis hebben is vervelend, het was ook niet onze bedoeling.”

“In ons specifiek geval hadden we niet de intentie om hier zonder derde chassis te zijn, het was de bedoeling om van bij het begin van het jaar drie exemplaren te hebben. Het is uiteindelijk het resultaat van een overload aan werk in ons systeem, de complexiteit van de wagen en de hoeveel werk die we verrichten om vooruit te kunnen pushen. Op het vlak van complexiteit is dit enorm. Het chassis bevat duizenden en duizenden onderdelen die je tegelijkertijd samen probeert te brengen.”

Zonder een derde chassis staan beide Williams-rijders ook de komende races nog onder serieuze druk dat er absoluut niets fout mag gaan. Niet ideaal voor de performance want zoiets speelt uiteraard ook mee in het achterhoofd. Op het derde chassis is het zonder verdere tegenslagen wachten tot in mei.