Een bescheiden voorstelling van de RB4 vandaag op het circuit van Jerez. Het team liet haar nieuwe wagen voor het eerst zien aan het publiek in de pitstraat en begon er meteen mee te testen.
De RB4 is een evolutie van haar voorganger, de RB3. Langs de buitenkant lijkt er weinig verandert maar volgens Red Bull is de wagen wel degelijk veel complexer dan de RB3. Net zoals vorig jaar werd het chassis ontworpen door Adrian Newey en wordt de wagen vooruitgestuwd door een Renault motor.
Hoewel de buitenkant dus weinig verandert lijkt, is er binnenin de wagen heel wat aangespast. Zo is er achteraan een nieuwe diffuser, versnellingsbak en ophanging. Net als bij andere teams werd de ophanging gewijzigd om extra grip te creëren die verloren gaat bij het verwijderen van de tractiecontrole.
De versnellingsbak zorgde vorig jaar voor heel wat problemen bij Red Bull Racing. Newey geeft echter aan dat de oorzaak niet bij z’n design ligt en hij heeft dan ook weinig aan z’n ideeën verandert. Zo is duidelijk te zien aan de sidepods en de koeling dat de wagen van de hand van Newey is.
Red Bull geeft ook aan dat het dit seizoen beter zal kunnen omgaan met betrouwbaarheidsproblemen. Mede dankzij de inbreng van Geoff Willis.
De wagen moet Red Bull bovenaan de middenmoot brengen en met ervaren coureurs als Coulthard en Webber bestaat die kans zeker en vast.