Waarom Lewis niet gelukkig is

Er staat dit seizoen voor het eerst een andere wagen dan een Red Bull op pole komende race en je zou verwachten dat je daar als McLaren rijder gelukkig mee bent, maar wie Lewis na de kwalificaties zag zou gedacht hebben dat een depressie niet ver af is.
Lewis Hamilton pakte als eerste niet-Red Bull rijder de pole dit seizoen maar was na afloop allesbehalve door het dolle heen. Iets wat iedereen wel verwacht had na veertien vruchteloze pogingen. Maar neen, integendeel, Lewis zag er uit alsof hij allesbehalve tevreden was met zijn pole.

Toen zijn race ingenieur hem vertelde dat hij op pole stond, kwam er geen antwoord. Bij het verlaten van de cockpit geen handen in de lucht, geen groet aan het publiek, maar een schouder voor de cameraman die wat te dicht stond. Op de persconferentie moest hem uitdrukkelijk gevraagd worden of hij wel gelukkig was met dit resultaat. Het antwoord was ja, maar de non verbale communicatie zei duidelijk neen.

En misschien is de verklaring hiervoor niet zo heel ver te zoeken. Het zijn niet de interne problemen als die er al zouden zijn, of de split met zijn vader als manager of een ruzie met Nicole als ze daar al tijd voor zouden hebben. Het zou wel eens kunnen dat Lewis denkt dat de pole vandaag hem niks zal opleveren in de race van morgen.

Red Bull hanteerde immers een geheel andere strategie wat de banden betreft. In Korea zal de bandenslijtage ongezien hoog liggen. De band waarmee het meest efficiënt gereden kan worden, of anders gezegd, de beste combinatie in duurzaamheid versus grip heeft, is de zachte en dus niet de superzachte band. Met veel pitstops wil je dan ook zoveel mogelijk zachte banden op reserve hebben liggen want het tijdsverschil is niet voldoende om een pitstop extra te kunnen maken en dat is precies wat je met de superzachte zal moeten doen.

Het ziet er dus naar uit dat ze dit bij Red Bull dit netjes ingecalculeerd hebben en in Q1 al op de superzachte band naar buiten kwamen om een testrun te doen met volle benzinebak om vervolgens gewoon te wachten op Q2. McLaren en Ferrari deden dat niet en kwamen tot twee keer toe op zachte sets naar buiten. Het voordeel lijkt nu al dus voor Red Bull te zijn en dat zou dan ook de onweersbui boven het hoofd van Hamilton verklaren.

Maar toch zou Hamilton de hoop nog niet mogen opgeven. Hamilton was immers de snelste toen ze op gelijke banden rondreden en met zoveel pitstops in het verschiet is er nog zoveel meer dat zou kunnen misgaan, dat hebben we bij Red Bull ook al eerder dit jaar gezien.

a:1:{s:9:”file_name”;s:22:”F1GPKorea2011_1662.jpg”;}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}