Christian Horner: “McLaren heeft de race verloren door een strategische fout te maken”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner heeft Max Verstappen optimaal kunnen profiteren van een strategische fout bij McLaren om de GP van Canada te winnen.

In ronde 21 nam Lando Norris de leiding in de race over van George Russell waarna hij meteen een serieuze voorsprong wist uit te bouwen. Door een crash van Logan Sargeant kregen we echter een safety car-fase en die was cruciaal voor Verstappen en Red Bulll om zich terug in de race te knokken.

Verstappen deed een undercut tegenover Lando Norris maar volgens Red Bull-teambaas Christian Horner was er later in de race een beslissing van de McLaren-strategen die uiteindelijk cruciaal zou blijken voor de beslissing van de strijd om de overwinning.

Het circuit droogde later in de race geleidelijk aan op en de omschakeling van intermediates naar slicks zou cruciaal zijn om de strijd voor de overwinning te beslissen. Verstappen ging in ronde 45 binnen terwijl Lando Norris nog twee ronden buiten bleef en met een voorsprong van zo’n twintig seconden kwam Norris binnen.

Die voorsprong bleek net niet voldoende te zijn om voor Verstappen te blijven want bij het opnieuw op de baan komen reed Norris door een vochtige plek en met zijn banden nog niet op temperatuur moest hij Verstappen voor laten gaan. Volgens Horner zou Lando Norris waarschijnlijk wel voorop hebben kunnen blijven indien hij een ronde eerder was gestopt en zo zijn slicks eerder op temperatuur zou gekregen hebben.

“We presteerden zelf beter naarmate het circuit opdroogde,” aldus Horner. “We slaagden erin om een constante kloof te behouden en vervolgens draaide alles rond het juist timen van je omslagpunt waarop je naar slicks ging, de eerste sector lag er immers nog redelijk vochtig bij. Wanneer je uit de pitlane rijdt verlies je immers veel temperatuur van je banden.”

“Het zag er naar uit dat we ongeveer goed getimed hadden toen we op de medium gingen. En toen Lando erin slaagde om twintig seconden te hebben bleef het daar rond draaien. Met iedere ronde die we reden werden de banden steeds warmer en ik was verrast dat ze bij McLaren niet al na één ronde reageerden en ook pitten.”

“Ze lieten hem twee ronden nog rijden en dat was cruciaal, het gaf Max dat extra rondje om temperatuur in de banden te krijgen.”

“Toen Lando pitte had Verstappen zijn banden al in het juiste temperatuurvenster en slaagde hij erin om in de eerste sector een kloof van drie seconden bij elkaar te rijden. De timing was dan ook cruciaal.”