Extreem diëten voor 0.1 seconde

Het is al langer geweten dat F1 piloten een strikt voedingsschema moeten volgen om al het overtollige gewicht te kunnen vermijden. Maar in Maleisië bleek dat sommigen hiervoor tot op en zelfs over de limiet durven gaan.
image
De identiteit is vooralsnog onbekend, maar naar verluidt zou er tijdens een PR-event van een sponsor tijdens de GP van Maleisië, een piloot een appelflauwte gehad hebben. Het rechtstreeks gevolg van een extreem dieet om het lichaamsgewicht zo laag mogelijk te krijgen.

We zouden het kunnen klasseren als pure roddel, maar aangezien de woorden uit de mond van SKY en voormalig BBC reporter Martin Brundle kwamen, kunnen deze hoogst waarschijnlijk wel als waarheid aangenomen worden. Brundle zelf wil de identiteit waarschijnlijk niet vrijgeven om de nodige heisa en vingerwijzingen naar piloot en team te vermijden.

Maar zelfs zonder vingerwijzingen stelt zich de vraag waarom iemand zoiets zou doen en dan gaan de blikken richting het onrealistische minimumgewicht dat vastgelegd is. Er is al meermaals aangeklaagd dat er te weinig rekening is gehouden met het extra gewicht dat de zware turbo en elektro-generatoren hebben.

Nochtans is er voor de start van het nieuwe seizoen wel een debat geweest tussen de teams en de FIA om dat gewicht te verhogen. Aanleiding was de verhoging van 2Kg voor de zwaardere banden van Pirelli. Maar de teams met kleinere, en dus ook lichtere piloten, weigerden een bijkomende verhoging.

Eén kilo gewicht minder, betekent onder identieke race-omstandigheden een winst van 0.1 seconde per ronde. Dat is al heel wat als men bedenkt dat er bijvoorbeeld tussen Massa en Button 25% verschil in lichaamsgewicht zit.

Button is samen met Hulkenberg een van de zwaarste van de piloten. De reden waarom Hulkenberg trouwens bij Sauber gewipt is en tot nu toe nooit een contract bij een topteam in de wacht heeft kunnen slepen, ligt enkel en alleen aan zijn postuur. En ook het verschil in snelheid tussen Vettel en Webber, zou voor het grootste gedeelte kunnen toegewezen worden aan het verschil in lichaamsgewicht.

Voor volgend jaar zou er een nieuwe gewichtsverhoging aankomen tot 700Kg, maar dat is volgens sommigen niet voldoende om alle piloten op gelijke voet te kunnen laten starten. Vast staat dat het een ernstig probleem is dat na Maleisië niet zomaar genegeerd kan worden.

Een herhaling van hetgeen er gebeurd is in Maleisië op een moment dat zo iemand achter het stuur zit, zou fatale gevolgen kunnen hebben. Tijd voor de FIA om naast de technische kant, ook de morele kant van de regels eens te bekijken.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}