FIA geeft info over onderzoek naar crash Romain Grosjean: “Onderzoek tot in de kleinste details”

De FIA heeft laten verstaan dat het met alle betrokken partijen een doorgedreven onderzoek voert naar de crash waarin Romain Grosjean betrokken raakte tijdens de GP van Bahrein.


Het was een ware horrorcrash die Romain Grosjean meemaakte. Iedereen is het erover eens dat Grosjean een goede engelbewaarder had maar tegelijkertijd dankt Grosjean uiteraard ook zijn overleven aan diverse veiligheidsmaatregelen die de voorbije jaren in de Formule 1 geïntroduceerd werden.

Het kan uiteraard steeds beter en na iedere zware crash volgt er steeds een onderzoek van de FIA. Dat is bij de crash van Grosjean deze keer uiteraard niet anders. De FIA laat weten een doorgedreven onderzoek te voeren waarbij alle aspecten tot in detail geanalyseerd zullen worden.

Zo zal er onder andere gekeken worden naar de manier waar Grosjean met zijn Haas F1-bolide in de vangrails belandde, wat de impact op de bolide en de vangrails was en hoe de energie van de impact geabsorbeerd werd door de diverse maatregelen en systemen die reeds aanwezig zijn in de sport.

Naast het materiële aspect en de verwondingen zal er ook gekeken worden hoe het personeel reageerde en of er verbeteringen op dat vlak mogelijk zijn. Denk bijvoorbeeld maar aan het medisch team dat ter plaatse kwam alsook het optreden van de baanmarshalls.

Tijdens het doorgedreven onderzoek naar de crash zal er gebruik gemaakt worden van de vele camera’s op de wagens alsook op en rondom het circuit. Daarbij ook een camera die op de rijder gericht is en tegen 400 frames per seconde de rijder filmt. Zo kan tot in het kleinste detail geanalyseerd worden wat er met de rijder gebeurt tijdens een crash.

“Net als bij alle ernstige incidenten zullen we elk aspect van deze crash analyseren en samenwerken met alle betrokken partijen,” aldus Adam Baker, de veiligheidsdirecteur van de FIA.

“Met zoveel data als in de F1 beschikbaar, zijn we in staat om zeer accuraat elk element te bepalen dat zich tijdens de crash heeft voorgedaan. Daarmee zijn we reeds begonnen.”

“We nemen dit onderzoek zeer ernstig en zullen een rigoureus proces volgen om te ontdekken wat er allemaal gebeurd is en om mogelijke verbeteringen voor te stellen.”

Bij het analyseren van alle data wordt er ook gebruik gemaakt van een soort ‘zwarte doos’ zoals bij een vliegtuigongeval. Alle data met betrekking tot g-krachten, accelerometers die in een rijder zijn oorkanaal zitten om de beweging van zijn hoofd tijdens een crash te meten enz. worden daarin verzameld.

Volgens de FIA zal het onderzoek naar de crash waarschijnlijk zo’n zes tot acht weken duren. In afwachting van de definitieve bevindingen zullen er wel al enkele aanpassingen aan het circuit plaatsvinden, zoals een extra bandenmuur.


a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print