FIA reageert op kritiek Max Verstappen dat safety car een ‘groene schildpad’ is: “Pure snelheid is niet het doel”

Twitter
Twitter

Max Verstappen uitte enkele dagen geleden felle kritiek op de ‘snelheid’ van de Aston Martin safety car. De FIA heeft op donderdag gereageerd op de kritiek.

Verstappen vond dat de Aston Martin safety car tijdens de GP van Australië veel te traag reed. Verstappen vergeleek verwees naar de topsnelheid van de Aston Martin safety car die lager is dan die van de Mercedes safety car. Max Verstappen vergeleek de Aston Martin safety car vervolgens ook met een ‘groene schildpad’ (Max Verstappen: “De safety car leek een groene schildpad, zo traag!”).

De kritiek op de safety car valt niet in dovemansoren maar Verstappen krijgt waarschijnlijk niet het antwoord waarop hij hoopte.

“In het kader van de recente commentaren met betrekking tot de snelheid van de FIA Formule 1 safety car wil de FIA de primaire functie van de safety car benadrukken en dat is niet de pure snelheid maar de veiligheid van de rijders, marshals en officials,” zo luidt het in een mededeling van de FIA.

“De safety car-procedures hebben verschillende doelstelling, dit afhankelijk van de desbetreffende incident, inclusief de vereiste om het rijdersveld te laten samenkomen, het verzamelen van de brokstukken op een veilige manier en het aanpassen van de snelheid zodat er op een andere plaats op het circuit werkzaamheden kunnen plaatsvinden.”

“De snelheid van de safety car wordt dan ook over het algemeen bepaald door de wedstrijdleiding en niet gelimiteerd door de capaciteiten van de safety car die twee voertuigen zijn van zeer hoge kwaliteit en voorbereid worden door twee wereldwijde topconstructeurs. De wagens worden bovendien op die manier uitgerust dat ze altijd met de wijzigende omstandigheden kunnen omgaan en er zitten een zeer capabele bestuurder en co-bestuurder in de wagen.”

“De impact van de snelheid van de safety car op de performance van de wagens die erachter rijden is van secundair belang. De impact is voor alle deelnemers immers dezelfde en die moeten altijd op een veilige manier rijden, dit afhankelijk van de omstandigheden alsook het circuit.”