“Het is een wonder dat Ferrari meestrijdt voor de titel”

Ferrari won de openingrace in Bahrein, maar daarna was het lange tijd kommer en kwel bij de Italiaanse renstal. Het is dan ook een klein wonder dat Alonso aan de leiding staat in de titelrace.
De voorbije vier races kon Fernando Alonso maar liefst drie keer zegevieren, een uitmuntende prestatie. Meer zelfs, het is dankzij deze zegereeks en het harde werk van het team dat Alonso nu aanspraak kan maken op de titel.

Meermaals dit seizoen werd Ferrari afgeschreven voor de titel. Begin dit seizoen kende het team na de openingsrace vooral tegenslag en problemen met haar motoren. Dat probleem met de motoren zorgt er zelfs nu nog steeds voor dat Ferrari voorzichtig moet omgaan met het inzetten van de motoren.

Daar waar andere teams tegen de laatste races van het seizoen nog over een nieuwe motor beschikten, is Ferrari reeds lange tijd bezig met het inzetten van alleen nog maar reeds gebruikte motoren. Daar zit dan ook voor Alonso het grootste gevaar de komende twee races: een motor die de geest geeft.

Toch is men bij Ferrari al bij al reeds tevreden dat men nu nog in de titelrace zit. Na afloop van de GP van Groot-Brittannië werd de Italiaanse renstal door de meeste insiders volledig afgeschreven voor zowel de rijders- als de constructeurstitel. Toch was het Fernando Alonso die het net op dat moment uitschreeuwde: “Ik word eind dit seizoen wereldkampioen!”.

Iedereen lachte er eens mee en hechte aan de uitspraken van de Spanjaard geen belang. Maar kijk nu, met nog twee races te gaan staat de Spanjaard wel aan de leiding in de wk-tussenstand. Volgens Stefano Domenicali, teambaas bij Ferrari, mag het dan ook gerust een klein wonder genoemd worden.

“Als je weet dat Red Bull zo’n erg goede wagen gebouwd heeft, dan is het volgens mij een wonder dat we nog steeds meedoen voor de titel. Indien wij over zo’n wagen zouden beschikken dan waren we al lang kampioen geweest.”

“We hebben erg moeilijke momenten beleefd. Er kwam veel kritiek en de druk op ons was torenhoog,” verklaart Domenicali het verloop van het seizoen.

“Het is belangrijk om daarop te reageren, de concentratie te behouden, en snel weer naar voor te geraken. Alles en iedereen is daarbij belangrijk om succes te boeken: de mecaniciens, ingenieurs, rijders, … Iedereen moet zijn steentje bijdragen zodat het team kan zegevieren.”

Er kwam na de GP van Duitsland veel kritiek op Ferrari toen Felipe Massa Alonso liet voorbijgaan zodat de Spanjaard kon winnen. Toen verkeerde Ferrari reeds in eens tuatie waarin het een serieuze achterstand had in de wk-stand. Alonso stond erg ver achter in de wk-stand maar hij maakte van beide rijders nog het meeste kans op de titel. Achteraf gezien kan het wel eens zijn dat Alonso net daar uiterst belangrijke punten behaalde dankzij een teamorder.

Ongetwijfeld zullen er nu ook teamorders volgen bij Red Bull en McLaren. Beide renstallen kunnen gezien de huidige wk-stand niet meer op twee paarden blijven wedden. Al zul je geen van beide teams ooit officieel horen zeggen dat ze teamorders gebruikten. Of zijn we de incidenten tussen de Red Bull-rijders en McLaren-rijders van begin dit seizoen al vergeten? Ook toen werd er volop ontkend dat teamorders werden gegeven …

Teamorders aan het begin van het seizoen of aan het einde van het seizoen, de punten die ermee behaald worden zijn alvast even belangrijk.
a:0:{}
Alonso, Webber, Vettel of toch Hamilton? Zondagmiddag weten we het maar ondertussen doet iedereen zijn voorspellingen.
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}