Mercedes bekijkt versoepeling motorbevriezing: “Het kost ons een fortuin”

Bij Mercedes zijn ze alsnog aan het bekijken of ze met een versoepeling van de motorbevriezing willen instemmen.

Vooral Ferrari en Renault vragen een versoepeling van de motorbevriezing om zo bijkomende ontwikkelingen te kunnen doen. Beide motorleveranciers hebben momenteel een serieuze achterstand op Mercedes en het is maar de vraag of ze die komende winter kunnen wegwerken.

Bij Mercedes staan ze eerder weigerachtig tegenover een versoepeling van de motorbevriezing. Dat zijn ze echter niet omwille van een eventueel voordeel in prestaties dat ze zouden verliezen, maar wel omwille van de kostprijs van dergelijke maatregel.

Momenteel is het immers zo dat een motor gehomologeerd wordt voor het begin van het seizoen en dat er op wijzigingen omwille van de veiligheid en betrouwbaarheid na niets aan de motor veranderd mag worden.

Mercedes zou nu echter toch aan het bekijken zijn of ze niet instemmen met een gedeeltelijke versoepeling van de motorbevriezing. Het zou daarbij de bedoeling zijn later op het seizoen een tweede homologatie van de F1-motoren toe te staan.

Bij Mercedes willen ze echter vooral dat de kosten onder controle blijven. Mercedes levert immers veel meer motoren dan Ferrari, Renault en Honda, waardoor ze vrezen dat de kosten voor een tweede motorhomologatie later tijdens het seizoen de pan zullen uitswingen.

“Indien het een compromis is dat nodig is voor een langdurige stabiliteit in de Formule 1 waarbij niet ieder jaar de regels wijzigen dan zullen we dat zeker bekijken,” aldus Toto Wolff van Mercedes. “Wat ze momenteel vragen is dat de periode wordt uitgebreid met een tweede homologatie later in het jaar, waardoor er bijkomende ontwikkelingen kunnen plaatsvinden. Dat betekent dat je een tweede specificatie van je motor moet ontwikkelen, waarbij je alles op de dyno moet testen alvorens die motor wordt geïntroduceerd. Je kan de motor immers niet op het circuit testen omdat je slechts één specificatie van een motor mag gebruiken. Je moet alles op de dyno doen en in ons geval moet je acht krachtige en betrouwbare motoren ontwikkelen. Dat gaat een fortuin kosten.”

“We hebben gezegd dat we de berekening aan het maken zijn en we kijken naar het effect ervan. Wat betekent het financieel? Wat betekent het op logistiek vlak? We zijn een team dat acht power units moet voorzien en dat op hetzelfde moment. Honda moet er twee voorzien, Ferrari en Renault vier. Dat is een groot verschil,” besluit Toto Wolff.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}