Review: Dirt Rally

Laat ons voor de gelegenheid maar meteen met de deur in huis vallen, want dat is wat deze game verdient. Dirt Rally is namelijk de rallyklepper waar menig liefhebber al jaren op zit te wachten.
image
Waarom? Om de heel simpele reden dat alles gewoon klopt. De game ziet er fantastisch uit, de physics zijn top, evenals het geluid. Aan content ontbreekt het ook zeker niet bij Dirt Rally, al zullen sommigen misschien vinden dat er enkele essentiële zaken ontbreken. Codemasters brengt met Dirt Rally namelijk een bloemlezing van de belangrijkste wagens uit de rallygeschiedenis. Daar zijn ze zeker in geslaagd, hoewel er toch enkele hiaten zitten bij de wagens vanaf de nineties (Group A, 2000’s en 2010’s). Daar zal ieders mening echter wel verdeeld zitten, waardoor het opnoemen van voorbeelden onbegonnen werk is.

Ook qua tracks zit het goed met Dirt Rally. Enkelingen zullen misschien wat vreemd opkijken dat er “maar” zes verschillende locaties beschikbaar zijn, maar de afwerking van de stages per rally is ongezien. We krijgen acht klassementsproeven voorgeschoteld bij een volledige rally, waarvan de helft “sprint” en de helft “long”. Zoals we al kennen uit vorige rallygames is er gebruik gemaakt van één verschrikkelijk lange proef die dan in stukken wordt opgedeeld. Een domper voor sommigen in het verleden, maar in Dirt Rally is de afwerking van de proeven zo goed, dat de herhaling van bepaalde stukken snel in het niets zal verdwijnen. Over de lange proeven doe je immers al gauw 7 à 8 minuten, en niet 2 of 3 minuten zoals in zo veel oudere rallygames het geval was.

image

Een hoop wagens en tracks zijn natuurlijk de belangrijkste ingrediënten in een racegame, maar daar horen natuurlijk ook nog verschillende gamemodes bij. Met Dirt Rally krijgen we opnieuw de gebruikelijke modi zoals “Career”, waarin je onderaan de ladder begint, en je opwerkt naar de top door goed te rijden en met de verdiende credits personeel voor je team aan te werven en beter auto’s te kopen, de “Custom Event” modus waarin je op éénder welke proef met om het even welke auto aan de slag kunt, en een online gedeelte. Ook in de Carrièremodus kun je online aan de slag in dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse evenementen. Aan de hand van de tijd die je op de tabellen zet krijg je een aantal credits die je dan ook opnieuw kunt gebruiken voor je team.

Genoeg over het rallygedeelte, want naast rally bevast Dirt Rally nog twee andere offroad-categorieën. In Hill Climb kun je aan de slag met enkele klassiekers op de beruchte Pikes Peak, een twintig kilometer lange bergproef in de Verenigde Staten. Heel leuk als afwisseling, maar dé grootste nieuwigheid bij Dirt Rally is de officiële rallycrosslicentie die Codemasters wist binnen te halen. In het World Rallycross Championship zitten dan wel maar drie tracks (Lydden Hill, Höljes en Hell), deze zijn alle drie volledig tot in het detail nagebouwd, en je kunt er aan de slag met alle officiële wagens uit de RX-klasse, waartoe onder meer de Citroën DS3 van wereldkampioen Petter Solberg behoort.

image

Ook dit onderdeel van Dirt Rally is om duimen en vingers van af te likken. De speler krijgt immers een realistische indruk van de enorme kracht die onder de kap van elke wagen uit de hoogste klasse schuilgaat. Dit samen met het indrukwekkende geluid en de AI die zich niet laat kennen maakt van Rallycross een onderdeel dat je niet zomaar eventjes vijf minuutjes gaat uitproberen en daarna opnieuw aan de kant schuift. Vooral online zal Rallycross een wel gesmaakte discipline vormen.

Dit alles laat zich uiteraard het liefst spelen met een stuurtje, want zo worden race- en rallygames natuurlijk een pak realistischer. Daarbovenop krijgen spelers die over een stuur beschikken de mogelijkheid om een extra shifter te gebruiken. Deze extra shifter moet dan dienst doen als handrem om het rallygevoel te versterken. Natuurlijk heeft Codemasters ook gezorgd voor een leuke ervaring voor gamers die niet over een stuur beschikken. Er werd gevreesd dat het spelen met een controller op een fiasco zou uitdraaien, maar niets is minder waar. Het is een absoluut plezier om met een controller aan de slag te gaan in Dirt Rally.

image

Conclusie: Zoals we in de inleiding al vermeldden, Dirt Rally is een topper van formaat, ééntje waar menig liefhebber al jaren naar snakt, na flauwe pogingen van Milestone en Kilotonn met WRC en Sébastien Loeb Rally. Deze laatste was dan wel al een klein stapje in de juiste richting, maar die stap wordt meteen in de kiem gesmoord door Codemasters, die met Dirt Rally de lat zo hoog legt, dat het voor de concurrentie zo goed als onmogelijk wordt om er nog over te gaan. Dirt Rally krijgt van ons dan ook een welverdiende 9.

F1journaal heeft ook nog een leuke wedstrijd ivm Dirt Rally: klik hier
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print