ANALYSE: Wat weten we over de crash van Fernando Alonso?

Na de aankondiging van McLaren-Honda dat Fernando Alonso niet zal deelnemen aan de GP van Australië zijn de speculaties over de crash van Alonso opnieuw serieus toegenomen. Maar wat weten we nu echt over de crash van de Spanjaard?

Het blijft vreemd, de crash van Fernando Alonso op 22 februari tijdens de F1-test in Barcelona. Alonso crashte bij het uitkomen van de derde bocht, nadat hij aanvankelijk te breed zou zijn gegaan in die bocht.

De Spanjaard werd per helikopter overgevlogen naar het ziekenhuis, waar hij drie dagen ter observatie verbleef. Dat op zich was reeds opmerkelijk te noemen en zorgde voor de nodige speculaties over de crash van Alonso. Had hij het bewustzijn verloren? Kreeg hij een stroomstoot? Of was er toch iets anders aan de hand? De wildste speculaties deden de ronde maar echte antwoorden kregen we niet.

Zo zou Alonso een hersenschudding opgelopen hebben. Vorige week donderdag zei Ron Dennis van McLaren dan weer het volgende: “Hij heeft geen hersenschudding opgelopen. Er waren symptomen van, maar het is nooit bevestigd.” Een opmerkelijke verklaring van Ron Dennis. Ook tijdens haar officiële persmededelingen geeft McLaren nooit echt veel duidelijkheid over de oorzaak van de crash. Opmerkelijk is echter wel dat in de persmededeling van McLaren van afgelopen dinsdag er plots opnieuw wel sprake is van de veelbesproken hersenschudding.

De theorie van een eventuele stroomstoot blijft de Formule 1 echter beroeren en volgens ‘f1-insider’ zouden sommige teams een boycot van de eerste race overwegen indien McLaren niet snel meer duidelijkheid verschaft over het ongeval. De Formule 1 zou volgens sommigen reeds enorm veel geluk gehad hebben dat er gezien het gebruik van de hybride-systemen nog steeds geen zware ongelukken geweest zijn.

Maar de andere teams willen dus snel duidelijkheid over de crash van Alonso. Daarbij wordt bij f1-insider een teambaas aangehaald waarvan de naam niet genoemd wordt: “Wanneer een rijder van mijn team zo’n ongeval zou meemaken dan zou ik de andere teams allemaal om hulp vragen om mee alle beschikbare data te bestuderen. Simpelweg om zekerheid te hebben. Honda moet nu toestemmen en de FIA van antwoorden voorzien. Die hebben we tot op vandaag immers nog steeds niet gekregen. Bovendien zou het een grote nalatigheid zijn indien McLaren-Honda een eventuele stroomstoot zou proberen te verhullen.”

In hetzelfde bericht van f1-insider worden ook bronnen bij Mercedes en Renault aangehaald die een eventuele stroomstoot niet volledig uitsluiten. Wel zouden er maar liefst vijf veiligheidssystemen moeten falen om dergelijk incident mogelijk te maken. Bij Honda zou er echter maar sprake zijn van twee veiligheidssystemen.

Maar er zijn ook argumenten waardoor er geen sprake van een eventuele stroomstoot zou zijn. De FIA ontkent volgens ‘Auto Motor und Sport’ echter dat er sprake zou zijn van een stroomstoot. Men baseert zich daarbij vooral op het waarschuwingslicht van ERS op de F1-bolides. Zo lang de MP4-30 van Alonso in beweging was kleurde het waarschuwingslicht oranje en tien seconden nadat de wagen stil stond kleurde het licht groen. Dit is zoals het ook hoort te zijn.

Volgens ‘Auto Motor und Sport’ reed Alonso in de lange rechtse derde bocht tegen 215 km/u maar ging hij plots vol op de rem staan om te vertragen tot 135 km/u. Alonso schakelde ook drie versnellingen naar omlaag. Na het terugschakelen en het op de rem staan reed Alonso naar rechts tegen de muur en dat tegen zo’n 105 km/u.

De impact zou zo’n 31G geweest zijn en waarschijnlijk heeft Alonso pas dan het bewustzijn verloren. De wagen van Alonso bleef immers nog gedurende zo’n 15 seconden verder vooruit rollen. Wat niet echt normaal is. De berging van Alonso uit de McLaren duurde bovendien zo’n tiental minuten.

De vraag die we ons dan ook misschien moeten stellen is of Alonso geen gezondheidsprobleem vlak voor het plotse remmen heeft gekend. Sebastian Vettel reed achter de Spanjaard op het circuit en naderde plots op de Spanjaard. De Duister ging na de crash van Alonso naar McLaren om zijn bevindingen mee te delen aan het team. Vettel verklaard toen reeds dat alles erg vreemd leek: “Het was erg vreemd. Het zag er helemaal niet als een ongeval uit.”

McLaren haalde als officiële reden aan dat onvoorspelbare windstoten de crash van Alonso veroorzaakt hebben. Er werd verwezen naar gelijkaardige problemen bij Carlos Sainz Jr. maar het ziet er hoe langer hoe meer naar uit dat er meer dan dat aan de hand is met Alonso. De Spanjaard zal immers ook niet deelnemen aan de eerste race van het nieuwe F1-seizoen.

De gelijkenissen met de crash van Pastor Maldonado vorig jaar op identiek dezelfde plaats worden uiteraard meteen gemaakt. Een crash waaraan de Venezolaan niets over hield en waarbij Maldonado meteen opnieuw op de been was.

Het is dan ook maar de vraag of we ooit alle details over de crash van Fernando Alonso zullen te weten komen …


a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:31:”alonso_crash_muur_headline.jpeg”;}
Na de aankondiging van McLaren-Honda dat Fernando Alonso niet zal deelnemen aan de GP van Australië zijn de speculaties over de crash van Alonso opnieuw serieus toegenomen. Maar wat weten we nu echt over de crash van de Spanjaard?

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print