Zorgen regen en nieuwe regenband voor spektakel in Monaco?

Pirelli F1 Motorsport
Pirelli F1 Motorsport

Er wordt regen voorspeld voor komend raceweekend in Monaco. Dat gecombineerd met het feit dat de nieuwe regenband van Pirelli dan zijn debuut zou maken kan wel eens voor spektakel in de straten van Monaco zorgen.

Vooral op zaterdag en zondag is er komend raceweekend kans op regen in Monaco, met zelfs een regenkans van 70 procent op de dag van de race. Het zou echter niet de eerste keer zijn dat een weersvoorspelling alsnog verandert maar indien het inderdaad regent mogen we ons waarschijnlijk aan spektakel verwachten.

In plaats van een saaie ‘processie van wagens’ doorheen de smalle straten van Monaco is er dan kans op spektakel en incidenten. Daarnaast zou dan ook de nieuwe regenband van Pirelli, die normaal in Emilia-Romagna voor de eerste keer beschikbaar zou zijn geweest, voor het eerst gebruikt kunnen worden. De nieuwe regenband moet niet in bandenwarmers opgewarmd worden en zou beter presteren in de regen en onder koude temperaturen.

“Monaco heeft haar eigen hoofdstuk in de geschiedenis van de Formule 1 geschreven,” blikt Pirelli-motorsportbaas Mario Isola vooruit naar het raceweekend in Monaco. “De karakteristieken van dit uniek circuit, grotendeels onveranderd de voorbije 60 jaar, maken het een race die eruit springt en vaak voor verrassingen zorgt.”

“Er is geen enkel ander circuit waarop de rijder de technische tekortkomingen van de wagen zo kan compenseren als in Monaco. Tegelijkertijd kan één incident alles door elkaar schudden.”

“De moeilijkheidsgraad om hier in te halen kan soms voor minder spektakel zorgen maar dat zorgt er alleen maar voor dat de kwalificatie op zaterdag des te opwindender is, aangezien de gridposities zo belangrijk zijn voor het resultaat tijdens de race op zondag.”

“Zoals erg vaak het geval is op stratencircuits heeft Pirelli de zachtst mogelijke bandencompounds geselecteerd voor Monaco. Het feit dat het circuit iedere avond opnieuw opengesteld wordt voor het normaal verkeer betekent dat het erg moeilijk is om met het afgezette rubber een racelijn te creëren. Het baanoppervlak is dan ook erg glad in Monaco.”

“Met de race in Imola die is weggevallen kan Monaco het debuut worden van de nieuwe Cinturato Blue full wet zonder bandenwarmers, uiteraard afhankelijk van de weersomstandigheden.”

Het feit dat er sprake is van een nieuwe regenband die ook nog eens zonder bandenwarmers gebruikt zal worden, en bovendien ook nog eens op het stratencircuit van Monaco, dat kan voor chaos en spektakel zorgen. Hou de weersvoorspelling dus maar goed in de gaten …