De Formule 1 wil haar toekomst en de wereld veranderen

De Formule 1 is voorlopig nog steeds de hoogste en duurste klasse binnen de autosport. Of dat in de toekomst nog steeds het geval zal zijn is nog maar de vraag. Op naar 2013.
Op dit ogenblik bevindt de F1 zich midden in de financiële crisis. Vorig seizoen hielden BMW en Toyota het al met de sport voor bekeken zonder verder nog rekening te houden met de besparingsplannen van de FIA. De renstal BMW werd terug eigendom van oprichter Peter Sauber die er gedurende het hele seizoen maar niet in slaagde om een hoofdsponsor te strikken.

Dan hebben we ook nog Force India dat haar wagens vooral kleur geeft dankzij bedrijven die in principe eigendom zijn van aandeelhouders van de renstal. Indien ook dat niet gebeurde zou ook Force India waarschijnlijk over een grotendeels blanco wagen beschikken. Ook Lotus en HRT halen hun jaarlijks budget simpelweg bij bedrijven van aandeelhouders. Is de sport gewoon niet meer aantrekkelijk voor geldschieters of sponsors?

Met deze vraag houdt de FIA uiteraard al enige tijd rekening. Zo besloot men in 2010 onderling om de launches op een sobere manier te doen plaatsvinden. Zo schakelde men over van V10-motoren naar V8-motoren die minder verbruiken. Zo kwam er ook een limiet op het aantal medewerkers tijdens een GP-weekend. Op gebied van besparingen kunnen we zo nog even doorgaan maar meer dan oud nieuws halen we daarmee niet aan.

Wat zijn de verdere plannen binnen de F1? Wil men nog meer besparen of komt er een einde aan de crisis?

Om te beginnen is het de bedoeling om de op dit ogenblik nog brandstofslurpende motoren te vervangen door motoren die brandstof fijner verstuiven maar tegelijkertijd meer compressie bieden. De zalige geluiden waarop we kicken zullen waarschijnlijk wel samen met die slurpende motoren verdwijnen.

Graag zou men vanaf 2013 geen gillende motoren meer willen horen. Men zal daarvoor het reglement aanpassen door het toegestane toerental te wijzigen. Bye bye dus aan de passionele geluiden die je kilometers verder al kan horen. Ook het zogenaamde Hybride-concept zal door de teams in de wagens moeten worden geïntegreerd. Bij Cosworth verklaarde CEO Roustis Tim nader wat de huidige motoren tekort komen.

“Het is vrij logisch dat we aan de ontwikkeling van KERS werken dat in de toekomst gewoon van een betere verbinding met de aandrijflijn wordt voorzien. Momenteel verbruiken de wagens een hoeveelheid brandstof die niet bepaald gunstig is voor ons milieu”, aldus Roustis Tim.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print