EXCLUSIEF: Een blik achter de schermen bij Shell tijdens de GP van België

Shell nodigde ons uit om als één van de enige Nederlandstalige en Europese journalisten langs te komen voor een blik achter de schermen tijdens het raceweekend van de GP van België. En tegen zo’n uitnodiging zeg je uiteraard geen neen …

Plaats van afspraak was de Shell Eau Rouge Hospitality Suite, aan de voet van één van de mooiste bochten ter wereld. Vol verwachtingen startten we dan ook vrijdagochtend om 6u onze trip richting het circuit van Spa-Francorchamps. Voor het circuit alleen al zouden we vol adrenaline in de wagen zitten, maar er stond ons deze keer dus nog meer moois te wachten.

De verwelkoming bij Shell was hartelijk en startte meteen met een rustig ontbijt en verwelkoming door de gastheer en gastvrouw van Shell. Shell had in haar Hospitality Suite een mooi kader gecreëerd met podium, oude benzinepompen en uiteraard heel wat retro-atributen. Dit alles benadrukte de jarenlange aanwezigheid van Shell in de Formule 1 alsook de jarenlange succesvolle samenwerking met Ferrari, een samenwerking die zelfs teruggaat tot 1929, toen Shell reeds Enzo Ferrari ondersteunde.

Ferrari heeft sinds 1950 aan alle F1-seizoenen deelgenomen en won 15 F1-pilootkampioenschappen en 16 constructeurkampioenschappen, waarvan respectievelijk 12 en 10 van die titels met Shell als partner.

En die successen komen er niet vanzelf. Jarenlange inzet en doorzettingsvermogen gaan daaraan vooraf. Kijk maar naar het seizoen 2014, dat voor Ferrari en Shell geen succes was. Samen als partners werkten ze aan oplossingen voor het seizoen 2015, zeker nu er op het vlak van de motoren vanaf dit seizoen iets meer mogelijkheden zijn door het inzetten van de tokens. Ook op het vlak van brandstoffen en oliën zijn er mogelijkheden, maar daarover later meer.

Shell zet zo’n 50 technische medewerkers in voor het Shell Formule 1 programma. Deze teamleden werken samen over de hele wereld in Shell laboratoria en faciliteiten, op alle circuits van de Grand Prix kalender, en samen met de ingenieurs van Ferrari in Maranello.

Om 9u30 was er de Q&A-sessie met Guy Lovett, Shell’s Technology Manager voor Ferrari.

Shell ontwikkelt voor haar F1-programma en Ferrari nieuwe technologieën die in een latere fase ook doorstromen naar de brandstof en smeermiddelen die u en ik in onze wagen terugvinden. Het is één van de belangrijkste elementen die Shell nastreeft met haar F1-project. De F1-bolides van Ferrari zijn voor Shell dan ook twee rondrijdende labo’s, maar dan waarbij absoluut niets mag foutlopen. Voorafgaand aan de introductie van nieuwe technologische ontwikkelingen zijn deze immers al uitvoerig getest.

Bij Shell probeert men zo veel mogelijk toegevoegde waarde te bieden voor Ferrari. Concreet betekent het dat men zo veel mogelijk energie uit 100 kg brandstof probeert te halen, omdat dit één van de onderscheidende factoren kan zijn, ook al is de reglementering in de Formule 1 erg strikt. Zo moet de brandstof voor F1-bolides aan heel wat vereisten voldoen en moeten er op voorhand ook stalen worden afgegeven waarmee de FIA vervolgens tijdens een controle de gebruikte brandstof kan vergelijken.

De F1-brandstof van Shell is trouwens voor 99% dezelfde brandstof als de Shell V-Power die je zelf kan gaan tanken, een groot verschil met vroeger toen de brandstof in de Formule 1 veel ‘exotischer’ was en amper op de huidige F1-brandstof leek.

Op het vlak van de smeermiddelen zijn de regels in de Formule 1 veel minder strikt. Daar zit dan ook het grootste potentieel voor Shell. “We kunnen de olie die we gebruiken echt afstemmen op de F1-bolide van Ferrari,” aldus Lovett. “De maximale tijd dat de olie in de wagen aanwezig is, is een race-afstand. Iedere sessie verwisselen we de olie, waardoor we ons kunnen veroorloven om erg agressief om te gaan met de samenstelling ervan.”

Opvallend daarbij is dat er tijdens de oefensessies perfect een andere motorolie kan gebruikt worden dan tijdens de kwalificatie en de race. Het is trouwens een gangbare praktijk om nieuwe oliën te testen tijdens een raceweekend. Ook tussen de kwalificatie en de race mag de olie vervangen worden, al mag er dan enkel hetzelfde type olie gebruikt worden.

Shell en Ferrari werken erg nauw samen op het vlak van de ontwikkeling van de motor, brandstof en smeermiddelen. “Alles moet immers erg goed samenwerken, het heeft geen zin om alles apart te ontwikkelen en dan samen te brengen in de hoop dat het werkt,” aldus Lovett. “Onze focus ligt op Ferrari, al leveren wij ook de middelen aan de overige teams die met een Ferrari-motor rijden.”

Na de Q&A met Guy Lovett was het tijd voor de eerste oefensessie. Die mochten we volgen van op tribune Gold 5, die rechts van Eau Rouge staat, een tribune die exclusief is voorbehouden voor de gasten van Shell.

Over de middag volgde een heerlijke lunch, waarna we ons mochten opmaken voor het hoogtepunt van de dag: een rondleiding door de F1-paddock en bezoek aan de garage van het Ferrari F1-team. Tijdens onze rondleiding in de F1-paddock brachten we ook een bezoek aan het ‘Shell Trackside Laboratory’, het kloppend hart van Shell in de Formule 1. Shell is de enige leverancier van brandstoffen en smeermiddelen dat een eigen labo heeft in de F1-paddock. Ferrari voorziet speciaal plaats voor het lab, wat nogmaals benadrukt hoe intens de samenwerking tussen beide partijen is.

Shell analyseert constant tijdens het raceweekend de stalen van de brandstof alsook de motorolie. De brandstof wordt gefabriceerd volgens het staal dat ter controle aan de FIA werd aangeleverd. Er zijn echter verschillende stappen waarbij de brandstof gecontamineerd kan raken, wat eventueel zelfs tot een diskwalificatie van de wagens kan leiden. Om dit te vermijden wordt de gebruikte brandstof veelvuldig getest.

Ook de motorolie wordt na iedere sessie gecontroleerd. Tijdens ons bezoek werd net de motorolie van tijdens de eerste oefensessie gecontroleerd. Het staal was zelfs nog warm. Tijdens het analyseren van het oliestaal bekijkt Shell welke metaalconcentratie er aanwezig is. Je kan dit vergelijken met een bloedtest die voor de ingenieurs van Ferrari heel wat nuttige info over de wagen en de motor bevat. Een te hoge metaalconcentratie kan wijzen op een probleem met de motor en er kan ook nagegaan worden hoe lang de motor waarschijnlijk nog zal meegaan. Enorm belangrijk als je weet dat een rijder slechts vier motoren mag gebruiken tijdens een gans F1-seizoen.

Na het bezoek aan het ‘Shell Trackside Laboratory’ volgde ook nog een bezoek aan de garage van Ferrari en een Q&A-sessie met Maarten Beckers en Remo Drost over de nieuwe ‘Shell Helix Ultra met PurePlus Technology’ die in de Formule 1 wordt gebruikt.

Motorolie, dat is olie die zijn oorsprong vindt in aardolie … Nee, niet langer want Shell heeft met de ‘Shell Helix Ultra met PurePlus Technology’ als eerste een motorolie op basis van aardgas ontwikkeld (klik hier voor meer info). Belangrijk om te weten is dat de wereldwijde reserves van aardgas veel groter zijn dan die van aardolie. Deze nieuwe motorolie heeft als voordeel dat ze nog meer bijdraagt aan het optimaliseren van de prestaties, alsook het zo goed mogelijk beschermen van het motorblok.

Ondertussen stappen ook heel wat autoconstructeurs over op deze nieuwe technologie en motorolie van Shell, dit omdat uit testen is gebleken dat het motorblok veel minder slijtage ondergaat, waardoor ook de prestaties van de motor langer zoals nieuw zijn. Ook een ‘koude’ start gaat met dit type van olie veel vlotter, waardoor de motor sneller zijn ideale bedrijfstemperatuur bereikt en tijdens de opwarmfase minder brandstof verbruikt. Tegelijkertijd verdampt deze nieuwe soort motorolie veel minder snel, waardoor de wagen minder olie ‘verbruikt’. Nog maar eens een bewijs dat technologie die voor de F1 ontwikkelt is, doorstroomt naar de normale straatwagens.

“De nieuwe technische regels voor de F1 eisen nog meer van de olie dan bescherming en koeling van het hele motorblok: betrouwbaarheid wordt nu écht van levensbelang. Het is dan ook ontzettend belangrijk dat de Scuderia Ferrari kan rekenen op een smeermiddel dat de motoren totale bescherming geeft én tegelijk helpt om tot maximale vermogens en prestaties te komen. Shell heeft hiervoor Shell Helix Ultra ontwikkeld, een smeermiddel op maat, met onze grensverleggende Shell PurePlus Technology die prestaties en bescherming biedt voor een van de meest complexe motoren uit de hele racegeschiedenis,” aldus Guy Lovett

Na de uitleg over de ‘Shell PurePlus Technology’ die in de Formule 1 wordt gebruikt was het tijd voor de tweede oefensessie van de GP van België. Opnieuw hadden we een adembenemend zicht op de aanstormende F1-bolides. Vol bewondering keken we hoe de F1-piloten Eau Rouge volgas probeerden te nemen, maar even later was het onze beurt.

Tegen het einde van de dag mochten we immers allemaal nog plaatsnemen in de Shell Professional Simulator om zelf te ervaren hoe het is om in een F1-bolide over het circuit van Spa-Francorchamps te scheuren en Eau Rouge op te rijden. Een mooi einde van een fantastische dag.

Hieronder nog enkele sfeerbeelden en foto’s van het Shell Track Labo.










Klik hier voor de fotogalerij

Formule 1 Fast Facts 2015:
– De eerste contacten tussen Shell en Ferrari dateren van de jaren 30. De eerste wagen die Ferrari in 1947 in het verkeer bracht, verliet de fabriek met smeermiddelen en brandstof van Shell. Dat is ook vandaag het geval voor alle wagens die in Maranello gebouwd worden. Shell levert ook smeermiddelen en olie voor versnellingsbakken voor Ferrari’s productielijn voor wagens bestemd voor weggebruik;
– In 1951 won Ferrari op Silverstone (VK) zijn allereerste Formule 1-race. De Ferrari 375 F1 draaide op producten van Shell;
– Ferrari won – met brandstoffen en smeermiddelen van Shell – 12 individuele en 10 constructeurstitels op de FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) Formule 1 Wereldkampioenschappen;
– Nieuw in 2015 is dat het aantal motoren dat een piloot mag gebruiken in de loop van het seizoen is gereduceerd van 5 vorig jaar naar 4 dit jaar;
– Betrouwbaarheid is belangrijker dan ooit aangezien het aantal motoren is gedaald terwijl het aantal races is gestegen van 19 naar 20;
– Elke wagen mag per race slechts 100 kilo (130 à 140 liter) brandstof gebruiken en de snelheid waarmee brandstof in de motor kan vloeien is beperkt wegens focus op efficiëntie;
– Shell investeert ongeveer 21.000 manuren per jaar aan research & development in het kader van de technische samenwerking met Ferrari;
– Een Formule 1 wagen bestaat uit ongeveer 80.000 componenten, dus betrouwbaarheid is cruciaal;
– Shell V-Power (racebrandstof) moet Scuderia Ferrari optimale efficiëntie en bescherming bieden en tegelijk maximaal vermogen en aandrijving leveren;
– De Formule 1 Shell V-Power wedstrijdbrandstof bevat ongeveer 200 verschillende componenten. Zoals ieder jaar zullen de ontwikkelingen voor het raceprogramma ook dit jaar weer nuttig zijn voor de verdere ontwikkeling van de Shell V-Power brandstof voor wagens voor weggebruik;
– De vijf belangrijkste functies van Shell Helix motorolie: smeren, reinigen, hitte absorberen, krachtverlies door wrijving beperken, en motorslijtage tegengaan;
– Shell PurePlus Technology werd vorig jaar geïntroduceerd in het Shell Helix Ultra racesmeermiddel dat door Scuderia Ferrari wordt gebruikt in Formule 1. Deze volledige nieuwe methode produceert synthetische, heldere basisolieën vanuit natuurlijk aardgas zonder de onzuiverheden die vaak in ruwe olieën worden teruggevonden;
– De zuigers krijgen temperaturen van 300 °C of meer te verwerken – Om de temperatuur te regelen wordt motorolie op de onderkant van de zuigers gespoten om ze koel te houden;
– Hydraulische vloeistoffen van Shell verwijderen alle contaminatie maar moeten daarvoor zo fijn gefilterd worden dat zelfs partikels die tot 20 keer dunner zijn dan een mensenhaar, worden verwijderd;
6
- Shell Formule 1 brandstof en smeermiddelen worden permanent tijdens de race geanalyseerd door de technici van Shell. De analyse gebeurt in een mobiel lab langs de baan. Minstens drie gespecialiseerde Shell technici zijn aanwezig tijdens elke race;
– Gedurende een raceweekend analyseert het technische team van Shell meer dan 40 oliestalen afkomstig uit de Ferrari wagens, en meer dan 30 brandstofstalen;
– De RDE (rotating disc electrode), een toestel dat olie analyseert maakt gebruik van Optical Emission Spectroscopy (OES), is een extreem geavanceerd meetinstrument dat een toegenomen concentratie van metaalslijtage in de olie detecteert. Het toestel waarschuwt het team als er sprake is van extreme slijtage.
a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:27:”shell_headline_special.jpeg”;}
Shell nodigde ons uit om als één van de enige Nederlandstalige en Europese journalisten langs te komen voor een blik achter de schermen tijdens het raceweekend van de GP van België. En tegen zo’n uitnodiging zeg je uiteraard geen neen …