Exclusief interview met Jacques Villeneuve

Het gebeurt niet vaak dat een Belgische Formule 1 website de kans krijgt om een voormalig wereldkampioen te interviewen. F1journaal.be slaagde er toch in. We strikten niemand minder dan Jacques Villeneuve voor interview.

Villeneuve maakte z’n debuut in de Formule 1 in 1996 bij Williams nadat hij eerder in Amerika al furore had gemaakt door de Indy 500 en het Indycar kampioenschap te winnen.

Ook in de Formule 1 volgde al snel succes. Villeneuve eindigde in z’n debuutseizoen meteen tweede achter teamgenoot Damon Hill. In 1997 won Villeneuve dan het wereldkampioenschap Formule 1 na een bloedstollend duel met Michael Schumacher, die Villeneuve aantikte in Jerez maar zelf van de baan ging.

Nadien slaagde Villeneuve er niet meer in om nog wereldkampioen te worden. De Williams van 1998 kon het niveau niet aan en in 1999 stapte Villeneuve over naar het pas opgerichte British American Racing. Daar bleef hij tot 2003 waarna hij nog korte periodes bij Renault en Sauber zat. In 2005 nam Villeneuve afscheid van de Formule 1 en legde hij zich toe op de 24 uren van Le Mans en enkele raceseries in de Verenigde Staten.

Het interview

Je reed de voorbije seizoenen in de Le Mans Series en in de laatste editie van de 24 uren van Le Mans werd je tweede. Je zei ooit dat je in Le Mans zou blijven racen tot je de 24 uren won. Kom je dichter bij dat einddoel?

“Ik heb nog maar twee keer deelgenomen aan de 24 uren van Le Mans dus ik heb nog wel wat tijd om daar te winnen. Het is zeker en vast een zeer belangrijk doel voor mij.”

Kan je de Formule 1 vergelijken met een uithoudingsrace? Welke verschillen zijn er op fysiek en mentaal vlak. Welk type racen is het moeilijkst?

“F1 is fysiek zeker zwaarder. Het is veel intenser. Tijdens de 24 uren van Le Mans kom je in een ritme en ben je veel rustiger. Het circuit in Le Mans heeft ook heel lange rechte stukken wat het fysiek veel makkelijker maakt. Mentaal is Le Mans wel heel zwaar. Je moet rekening houden met de tragere wagens, je rijdt in het donker en je wordt ook moe door een gebrek aan slaap.”

Je reed ook enkele wedstrijden in de Speedcar en Nascar series in Noord Amerika. Kan je onze lezers die niet vertrouwd zijn met dat type van racen even uitleggen hoe dat in zÂ’n werk gaat?

“In de Nascar rijden we 24 wedstrijden op de ovals en 2 wedstrijden op gewone circuits. Het is een andere manier van rijden maar het is zeer moeilijk en uitdagend. Het is ook zeer spannend want je bent altijd aan het strijden met andere wagens. Die hebben dan ook nog eens invloed op de lucht rond je wagen en veranderen zo de balans. In de Speedcar serie zijn de wagens ongeveer hetzelfde als in de Nascar maar we rijden dan alleen op gewone circuits. De Speedcar is wel nog een nieuwe serie.

Kan je nog genieten van zulke raceseries nadat je zo een geweldige carrière had in de Formule 1?

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner WonenWonen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Dagelijkse inkopenDagelijkse inkopen