F1 2015: review

Waar we vorig jaar op onze honger bleven zitten wat F1-games betrof op de next-gen consoles, is er dit jaar wel weer een officiële F1-game van Codemasters verkrijgbaar. Of deze echter onze honger stilt, kom je te weten in de review.
image
F1 2015 katapulteert ons eigenlijk meteen terug richting de nineties, toch wat betreft de keuze in gamemodi. Championship, Pro Season Mode, Quick Race en Time Trial … Meer single player modi zijn er niet in deze game. Een carrièremodus en de mogelijkheid om je eigen racer te maken ontbreken in deze game, en dat is ook meteen de grootste tegenvaller, waardoor de game bij heel wat spelers al gauw te maken zal krijgen met een aanzienlijke laag stof, te meer dankzij de kwaliteit van het eerder gereleasde Project Cars, dat zo veel meer te bieden heeft voor de echte liefhebbers van racing games.

Naast het single player gedeelte is er dit keer ook opnieuw een multiplayermodus aanwezig. Hierin kunnen zestien spelers aan de slag om uit te maken wie de beste is, al zal dit ook opnieuw gepaard gaan met de klassieke multiplayerfrustraties, met name spelers die zich vroeger iets te lang hebben vergaapt aan games zoals Carmageddon of Destruction Derby …

image

EGO-engine
Tijdens ons interview met Codemasters (lees ook:F1 2015: Een exclusief interview met Codemasters) vroegen we hen of de nieuwe F1-game zou draaien op een compleet nieuwe engine, of op een opgepoeste versie van de reeds gekende EGO-engine. Het antwoord was duidelijk, F1 2015 moest de eerste game worden die zou gebruik maken van een gloednieuwe engine. Vreemd genoeg zou deze opnieuw de naam EGO meekrijgen. Het wordt echter meteen duidelijk dat de engine toch niet zo nieuw is als we hadden gehoopt.

Grafisch ziet de game er nagenoeg hetzelfde uit als de eerste vijf F1-games op de vorige generatie consoles, maar dan in een nieuw jasje. Het enige wat relatief nieuw is in deze nieuwe telg uit het F1-segment van Codemasters zijn de “broadcast-elementen”. Na wat we waren te weten gekomen uit het Codemasters-interview, hadden we het echter al gauw gezien, want erg uitgebreid is dit allemaal niet. Voor elke sessie is er een korte inleiding, die wordt voorzien van enkele zinnen commentaar, en na de race krijgen we een zeer korte podiumceremonie te zien, maar daar blijft het ook bij. Al bij al dus niet echt een toegevoegde waarde aan het spel.

60 FPS
Dit is zowat de grootste vernieuwing aan deze game op de nieuwe generatie gameconsoles. F1 2015 tovert zowel op de PS4 als Xbox One zestig frames per seconde op het scherm, waardoor het racen een pak vloeiender aanvoelt dan vroeger. De console van Microsoft moet het hierbij stellen met 900 pixels, daar waar de PS4 de volle 1080 pixels kan benutten, al zal dit verschil te verwaarlozen zijn door de grafische kwaliteit van de game.

image

Physics en A.I.
Hoe de wagens rijden en hoe slim de tegenstanders reageren zorgen jaar na jaar voor hevige discussies bij de fans van racing games. Of je wordt van de baan geramd omdat je tegenstander niet van de lijn afwijkt bij inhaalbewegingen, of je kan gewoon langs de andere wagens heenvliegen alsof ze er nooit waren, omdat ze simpelweg niet verdedigen. Een gulden middenweg werd tot op heden nog niet gevonden, al kwam Forza Motorsport er met zijn “drivatars” redelijk dicht bij.

Codemasters beloofde ons echter veel slimmere tegenstanders, en dat lijkt hen vooralsnog gelukt. Wanneer een andere wagen je probeert voorbij te steken zullen deze zoeken naar een opening, in plaats van doodleuk op jouw wagen te knallen. Ook het dubbelen verloopt behoorlijk vlot, op hier of daar een uitzondering na, al is de echte Formule 1 ook niet vrij van incidentjes met gedubbelde rijders. Dan denken we onder andere terug aan de aanrijding tussen Sebastian Vettel en Narain Karthikeyan tijdens de GP van Maleisië 2013.

Ook aan het rijgedrag van de wagens werd gesleuteld. Verwacht echter niet meteen het simgehalte van Project Cars, want F1 2015 is een pak toegankelijker voor mensen die minder fanatiek met racing games omgaan. Wagens zullen nog steeds de gekende kuren vertonen, zoals het uitbreken van de achtertrein bij te veel gas geven, of het blokkeren van wielen bij te fel in de remmen gaan. Dit alles kan allemaal naar believen worden beperkt met enkele rijdershulpmiddelen, zodat ook de minder doorwinterde racers met deze game aan de slag kunnen.

Pro Season Mode
Naast de klassieke modi zoals Championship, Quick Race en Time Trial kunnen we vanaf nu ook kiezen voor de Pro Season Mode. Deze modus is echter niet geschikt voor de casual gamer, maar voor de hardcore racer, want hier wordt alles weergegeven zoals in de echte Formule 1. Je rijdt volledige sessies, zonder de mogelijkheid om door te spoelen, te skippen of gebruik te maken van een rewind-functie in geval van een crash of een fout, terwijl je enkel gebruik maakt van de cockpit-camera, zonder enige scherminfo (ronde, tijd, trackmap, …). Hier is het ook onmogelijk om ook maar één assist in te schakelen, en ook de schade wordt vastgezet op “full”. Je tegenstanders worden dan weer met de hoogste moeilijkheidsgraad op je af gestuurd. Codemasters noemde deze modus “the closest you will ever get to the real thing”.

image

2015, maar ook 2014
Het was al bekend dat F1 2015 geen klassieke wagens of tracks zou bevatten, door een gebrek aan licenties en tijd. Codemasters voegde echter wel alles uit het seizoen 2014 toe. Dankzij deze toevoeging kunnen we dan niet enkel kiezen voor de wagens en rijders uit het vorige seizoen, maar kunnen we ook terug knallen op het circuit van Hockenheim, iets wat onmogelijk is als we kiezen voor de 2015-content.

Regels
Bij een nieuw seizoen horen nieuwe regels. Zo werd in 2015 de “virtual safety car” in het leven geroepen. Deze regel kwam er na de verschrikkelijke crash van Jules Bianchi tijdens de GP van Japan in 2014. Tijdens de verwarring over het al dan niet uitsturen van de safety car na de crash van Adrian Sutil knalde de Fransman tegen hoge snelheid op de takelkraan die de Force India van Sutil van het circuit moest weghalen. De nieuwe F1-game bevat echter noch de safety car, noch de virtual safety car. Bij een incident krijg je enkel de gele vlag te zien, met de bijhorende waarschuwing om te vertragen en niet in te halen.

Een ander punt van frustratie zal voor nogal wat gamers voortkomen uit de tolerantie voor het overschrijden van track limits. Deze is in dit geval immers niet erg consequent. De ene keer krijg je een tijdstraf van drie seconden nadat je met twee wielen over de witte lijn gaat aan de buitenkant van een bocht, terwijl je elders een bocht compleet afsnijdt, en zelfs geen waarschuwing krijgt.

Conclusie
Niet dat F1 2015 een slechte game is, maar het ontbreekt toch een aantal zaken. De grootste tegenvaller is ongetwijfeld het wegvallen van de carrièremodus, terwijl een aantal bugs voor frustratie zullen zorgen bij de hardcore racefans. Ook op grafisch vlak is deze game geen hoogvlieger. Alles ziet er zeer vertrouwd uit, en dat laat ons twijfelen over de “nieuwstaat” van de game-engine. Al bij al mogen we wel stellen dat F1 2015 “een aardig tussendoortje” biedt, zonder meer. 6,5/10 lijkt ons dan ook een logisch cijfer.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print