FIA na onderzoek dodelijke crash Anthoine Hubert: “Niemand treft schuld”

De FIA heeft de conclusies vrijgegeven van het onderzoek naar de dodelijke crash van Anthoine Hubert op 31 augustus op het circuit van Spa-Francorchamps.


Na een uitgebreid en doorgedreven onderzoek naar de crash komt de FIA tot het besluit dat niemand schuld treft aan de dood van Hubert. De FIA laat weten dat een reeks gebeurtenissen tot de dodelijke crash heeft geleid.

Bij de crash waren vier rijders betrokken: Anthoine Hubert, Juan Manuel Correa, Ralph Boschung en Giuliano Alesi. Uit het onderzoek blijkt dat Alesi tijdens het ingaan van de derde bocht de controle over zijn wagen verloor. Volgens de FIA kwam dat waarschijnlijk door een drukverlies in zijn rechterachterband.

De Fransman botste links tegen de afsluiting waarna brokstukken van zijn wagen op de baan terecht kwamen. Boschung kon die brokstukken nog ontwijken maar werd aangetikt door Anthoine Hubert.

Tegen een snelheid van 262 km/u verloor Hubert vervolgens zijn voorvleugel en daardoor ook de controle over zijn wagen. Vervolgens crashte Hubert tegen de rechter vangrails en werd hij in zijn wagen opnieuw de baan op gekatapulteerd.

Juan Manuel Correa reed vervolgens tegen 218 km/u tegen Hubert aan. De medische hulpdienste waren vervolgens na 54 seconden op de plaats van het ongeluk.

De FIA laat in haar conclusies verstaan dat een kettingreactie tot de dramatische crash heeft geleid. Daarbij kwam het tot een zogenaamde ‘T-bone aanrijding’ tussen Hubert en Correa.

De manier waarop de aanrijding plaatsvond, alsook de snelheid waartegen dat gebeurde zorgde ervoor dat er een enorme hoeveelheid energie werd gegenereerd en vrijkwam, wat dan weer leidde tot een dodelijk trauma bij Anthoine Hubert.

Volgens de FIA was er niet één specifieke oorzaak maar verschillende factoren hebben bijgedragen tot de ernst van de aanrijding en crash. Uit het onderzoek werd bovendien besloten dat geen enkele rijder ongepast reageerde en als schuldige aangeduid kan worden.

De reactie van de baanmarshalls, raceleiding en reddingsdiensten waren goed en binnen een tijdsbestek dat als snel kan beschouwd worden.

“De veiligheid verbeteren is een continue proces en daarom zullen de conclusies die uit dit onderzoek worden getrokken, net als andere wereldwijd, samengevoegd worden zodat de FIA verder kan werken aan het veiliger maken van de motorsport in het algemeen,” luidde het in een mededeling.


a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print