FIA onthult meer details nadat controverse ontstond rond diskwalificatie Lewis Hamilton en Charles Leclerc

Ferrari
Ferrari

Tim Goss, technisch directeur bij de FIA, heeft meer uitleg gegeven over de manier waarop vorig raceweekend in Austin de F1-bolides werden geïnspecteerd en hoe Lewis Hamilton en Charles Leclerc gediskwalificeerd werden.

We zijn ondertussen in Mexico maar nog steeds stellen heel wat fans, journalisten en F1-insiders zich vragen bij de diskwalificatie van Lewis Hamilton en Charles Leclerc na de GP van de USA en het feit dat vervolgens niet nog meer F1-bolides gecontroleerd werden, bijvoorbeeld de tweede F1-bolide van Mercedes en Ferrari.

Na afloop van de GP van de USA bleek dat de houten plank onderaan de F1-bolides van Leclerc en Hamilton te fel afgesleten was. Beide rijders werden gediskwalificeerd en de FIA besloot om ook Max Verstappen en Lando Norris te controleren. Bij deze twee wagens werd geen inbreuk vastgesteld en daarop besloot men bij de FIA om de controles op dat vlak te beperken tot deze vier wagens.

“We besloten om twee wagens te controleren voor onze inspecties na afloop van de race,” gaf Goss tegenover ‘Sky Sports F1’ meer uitleg over het inspectieproces. “Die controles vergen enige tijd. We ontdekten dat deze wagens niet conform het reglement waren en dat zorgde voor bezorgdheid.”

“We wilden begrijpen of het een structureel probleem was en of het iets te maken had met de omstandigheden van de race. We besloten dan ook om nog twee andere teams en twee andere wagens te controleren, wat gebeurde met Verstappen en Norris, dat waren de twee wagens die we extra controleerden.”

“Na de controle van die twee wagens kwamen we tot de conclusie dat die twee wagens conform de regels en oké waren.”

Goss reageerde ook op de kritiek dat er niet meer controles plaatsvonden maar volgens de technisch directeur van de FIA is het niet gewoon even meten of de houten plank nog dik genoeg is.

“Het gaat verder dan gewoon even de meetlat ertegen houden en de dikte van de plank meten,” aldus Goss. “We moeten daadwerkelijk een deel van de wagen uit elkaar halen en die controle duurt ongeveer een half uur. Mochten we twee teams hebben dan zijn we vijf uur bezig met al de wagens te controleren, waarna je vervolgens pas eventueel wagens rapporteert bij de stewards.”

“Het resultaat van de race wordt dan misschien zes, zeven of acht uur na de race gefinaliseerd en dat is volgens mij onaanvaardbaar.”