FIA past systeem met gridstraffen aan om chaos in de toekomst te vermijden

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

De FIA heeft het sportief reglement van de Formule 1 aangepast zodat gridstraffen anders worden geïmplementeerd. Het nieuwe systeem moet chaos zoals verschillende keren eerder tijdens het seizoen helpen vermijden.

Dit seizoen viel het immers meermaals voor dat we na de kwalificatie erg lang op de bekendmaking van een startgrid moesten wachten. Dit omdat er een erg complexe procedure was in het toekennen van de verschillende gridstraffen. Vooral tijdens de GP van Italië liep het de spuigaten uit en lieten meerdere F1-piloten zelfs via de sociale media hun ongenoegen blijken.

Dergelijke situaties moeten in de toekomst tot het verleden horen door een aanpassing van het sportief reglement en meer bepaald artikel 42.2. Daarbij wordt er volgens de FIA voortaan uitgegaan van een ‘nominaal lege startgrid’ die vervolgens in verschillende fases wordt gevuld.

Volgende regels zullen toegepast worden en dat met ingang van de race van komend weekend in Austin.

a) Classified drivers who have received 15 or less cumulative grid penalties will be allocated a temporary grid position equal to their Qualifying Classification plus the sum of their grid penalties. If two or more drivers share a temporary grid position, their relative order will be determined in accordance with their Qualifying Classification, with the slowest driver keeping their allocated temporary grid position, and the other drivers getting temporary grid positions immediately ahead of them.

b) Following the allocation of temporary grid positions to penalised drivers in accordance with (a), unpenalised classified drivers will be allocated any unoccupied grid position, in the sequence of their Qualifying Classification.

c) Following the allocation of grid positions to unpenalised classified drivers, penalised drivers with a temporary grid position, as defined in (a), will be moved up to fill any unoccupied grid position.

d) Classified drivers who have accrued more than 15 cumulative grid position penalties, or who have been penalised to start at the back of the grid, will start behind any other classified driver. Their relative position will be determined in accordance with their Qualifying Classification.

e) Unclassified drivers who have been permitted to participate by the Stewards will be allocated grid positions behind all the classified drivers. Their relative positions will be determined in accordance with Article 39.3 (b).