Gerhard Berger: “F1-piloten klagen te veel, er is altijd iets”

Williams F1 team
Williams F1 team

Volgens voormalig F1-piloot Gerhard Berger klaagt de huidige generatie F1-piloten veel te vlug en veel te veel. Altijd is er wel iets om over te klagen.

Berger reeds zelf in de jaren tachtig en negentig in de Formule 1. Hij bracht naar eigen zeggen een bezoek aan de MotoGP dat zijn ogen over het geklaag en gezaag van rijders in de Formule 1 heeft geopend. In de MotoGP gaat het er volgens Gerhard Berger helemaal anders aan toe.

“De MotoGP is veel brutaler en de mensen blijven er veel meer met beide voeten op de grond,” aldus Berger tegenover ‘Auto Motor und Sport’. “Dat heeft niets met technologie te maken maar vooral met het feit dat de sfeer er veel meer ontspannen is en dat de fans dichterbij kunnen komen. De F1 houdt alles veel meer op afstand.”

“Alles draait veel meer rond perfectie en alles wordt veel meer op voorhand berekend.

“Wanneer een F1-piloot zijn vinger verstuikt dan komen er meteen dokters en fysiotherapeuten aan te pas en is het meteen een groots verhaal.”

“Wanneer een rijder in de MotoGP ’s morgens zijn schouder breekt dan zit diezelfde rijder in de namiddag terug op zijn machine. Dat is hoe wij ons superhelden voorstellen.”

Berger haalt vervolgens ook een voorbeeld aan, namelijk de GP van Qatar van vorig jaar waarin heel wat rijders hun beklag deden over de erg warme omstandigheden waarin gereden moest worden. Onder andere Logan Sargeant voelde zich tijdens de race onwel en moest opgeven.

“Je wil de rijders buitenaardse machines zien temmen, je wil hen echter ook op de tanden zien bijten wanneer het pijn doet. De F1-piloten klagen echter al wanneer het in Qatar te warm is,” aldus Berger.

“In mijn tijd reden we in Rio de Janeiro bij 40 graden Celsius en erg hoge vochtigheid. We schakelden manueel. Ik wil niet zeggen dat het dan zwaarder was maar het was zeker en vast niet eenvoudiger dan nu.”

“Er zijn uiteraard beperkingen op het vlak van wat je kan doen. Uiteraard zijn er limieten op het vlak van welke risico’s je wil nemen. Kijk bijvoorbeeld naar Isle of Man TT vorig jaar, ik ging er na een dag weg.”

“Er worden daar veel te risico’s genomen. De F1 is het ander extreem uiterste, de MotoGP is de gulden middenweg.”