Hoe aanpassingen voor MotoGP de Formule 1 beïnvloeden

Pirelli-baas Mario Isola verwacht bij de pre-season testen in Barcelona dat de baan fel zal evolueren naarmate de testdagen vorderen. Vorige week kreeg het ‘Circuit de Barcelona-Catalunya’ immers een nieuwe asfaltlaag.

Het circuit stemde erin toe om een aantal aanpassingen door te voeren om zich ervan te verzekeren dat ze ook in 2018 nog op de MotoGP-kalender zouden staan. Eerder deze maand werd er begonnen aan de werken om de baan van een nieuw laagje asfalt te voorzien en ook de uitloopstrook aan bocht dertien wordt een stuk groter.

Pirelli wil zijn huiswerk klaar hebben tegen de eerste F1-test die zal plaatsvinden op 26 februari en zal volgende week al enkele ingenieurs naar Spanje sturen om de nieuwe asfaltlaag te onderzoeken.

“Er is me verteld dat het doel was om het nieuwe asfalt op het vlak van ruwheid net hetzelfde te maken als de oude,” aldus Isola tegen ‘Autosport’. “Het is duidelijk dat de nieuwe laag nooit identiek kan zijn aan de oude, maar dat was het doel.”

“Gewoonlijk testen we de woensdag voor de trainingen hoe ruw de baan is. Het plan is om volgende week ingenieurs naar daar te sturen en de nieuwe laag met de oude te vergelijken.”

“Ik weet dat ze in de tijd tussen het einde van de werken en het begin van de F1-testen zoveel mogelijk auto’s over het circuit willen laten rijden in een poging om het zich te laten stabiliseren. In het begin evolueert het natuurlijk aan een hoog tempo omdat je nog te maken krijgt met olie, teer en een aantal andere zaken.”

Na een paar dagen zal de nieuwe asfaltlaag niet meer zo snel evolueren en zullen ze te maken hebben met stabielere omstandigheden om te testen, zegt Isola. Pirelli moet de compounds voor de GP van Spanje nog bekendmaken en de Italiaan denkt wel dat het nieuwe asfalt hun keuze moeilijker zal maken.

“Het probleem bestaat erin dat we moeten overwegen om andere keuzes te maken want we kiezen onze compounds aan de hand van de ruwheid en de layout van de baan en de energie die er doorheen gaat.”

“We hebben daar een database over en op basis van die informatie nemen we een beslissing over welke compounds we waar zullen gebruiken.”

“Het spreekt voor zich dat als je een verandering krijgt zoals in Sepang in 2016, toen ze een nieuwe asfaltlaag legden met een totaal andere samenstelling, dat dat een heel andere keuze wordt dan in het verleden. Sepang was één van de agressiefste circuits en na de heraanleg hadden we de mogelijkheid om een stap zachter te gaan.”

“Vorig jaar in oktober hadden we in Jerez hetzelfde geval. In die maand werd er een nieuwe asfaltlaag gelegd en stond er een raceweekend met de F2 en GP3 op het programma. We stuurden ook voor de race ingenieurs naar daar om de ruwheid van de baan te meten en het was helemaal veranderd, het was veel gladder geworden.”

“We hebben toen gekozen om één stap zachter te gaan in onze compounds maar dat bleek niet genoeg. Asfalt kan een wereld van verschil betekenen,” besluit Isola.


Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}
Foto: Circuit de Barcelona-Catalunya

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print