Oscar Piastri over de de baanlimieten: “Voor mij is het gênant, ze geven miljoenen uit en dan krijg je dit!”

McLaren F1 team
McLaren F1 team

Oscar Piastri vindt de situatie rond de baanlimieten ‘gênant’ nadat zijn snelste tijd geschrapt werd omdat hij te breed ging in bocht zes.

Het resultaat van de kwalificatie voor de hoofdrace op zondag was hetzelfde als die voor de sprintrace. Oscar Piastri moest Verstappen en Norris laten voorgaan maar de Australiër zag zijn beste tijd geschrapt worden omdat hij te breed ging in bocht zes. Bij de exit van die bewuste bocht is een grindbak en Piastri streelde die met een van de wielen maar hij overschreed wel net de witte lijn die de limiet van de baan voorstelt.

“Voor mij is het beschamend”, vertelde Piastri aan Sky Sports. “We doen al dit werk voor de limieten van het circuit, we leggen er op sommige plaatsen grind in en ik ging niet eens van het circuit af. Ik bleef op het circuit, waarschijnlijk mijn beste bocht 6 en die wordt geschrapt. Ik bedoel, ik weet niet waarom ze honderdduizenden, zo niet miljoenen, hebben uitgegeven om de laatste twee bochten te veranderen als je nog steeds bochten hebt waar je vanaf kunt gaan. Maar goed, alle anderen hielden hem op de baan, ik niet, zo gaat dat.”

“Voor mij was dat waarschijnlijk de beste bocht 6 die ik nam. Ik zat precies op de limiet van de baan. Ik denk dat dat is wat iedereen wil zien, nogmaals, we hebben zoveel moeite gedaan om van deze problemen af te komen, er is geen reden waarom deze bocht een probleem zou moeten zijn voor de limieten van de baan, zeker niet als je op de baan blijft zoals ik deed. Of niet, in het grind.”

“Ja, voor mij, als enige die dat is overkomen, ben ik er nu waarschijnlijk meer uitgesproken over, maar ik vind het gênant dat je ons ziet pushen tot de grens van wat we kunnen doen en als ik een centimeter verder ben, lig ik in het grind en verpest ik sowieso mijn ronde, en wordt het geschrapt.”

Hij is van mening dat de grindbakken er moeten zijn om er voor te zorgen dat iedereen de tracklimits respecteren en het feit dat iedereen tot het uiterste moet gaan laat ook zien hoe competitief de sport geworden is.

“Het is pijnlijk. Het is frustrerend. Maar uiteindelijk is het voor iedereen hetzelfde”, gaf hij toe. “Soms zit je aan de goede kant en ben je een paar milliseconden sneller, en sommige weekenden zit je aan de andere kant en ben je een paar milliseconden langzamer.

“Ik zag in Q1 dat, denk ik, van P6 naar P15 een halve tiende was, wat ik fantastisch vind voor de sport. Maar voor ons als rijders… het maakt het leven zwaar en de ronden die we daar rijden zijn echt tot het uiterste gaan – of eroverheen, zo blijkt.

“Dus ik denk dat het gewoon heel cool is voor iedereen die erbij betrokken is. Het maakt het leven vooraan natuurlijk wel wat moeilijker en je mag absoluut geen fouten maken. Maar zo hoort het in de Formule 1.”

Maar de Australiër kijkt de race hoopvol tegemoet en gezien de goede prestatie die hij neerzette tijdens de sprintrace hoopt hij een paar plaatsen goed te maken vanaf de zevende plaats op de grid.

“Ik denk dat we dat kunnen. Het zal moeilijk worden. Ik denk dat Max iedereen een stap voor leek te zijn,” zei hij. “Het lijkt erg krap tussen ons, Mercedes en Ferrari, zou ik zeggen. Maar het tempo was goed in de sprint, er komt meer strategie bij kijken – gewoon meer kansen. Dus hopelijk kunnen we proberen om er wat van te benutten en weer naar voren te komen.”