Overzicht: belangrijkste reglementswijzigingen F1-seizoen 2015

De World Motor Sport Council heeft gisteren enkele belangrijke reglementswijzigingen goedgekeurd voor het F1-seizoen 2015.
image
Na de samenkomst van de Formule 1 commissie vorige week was het deze week de beurt aan de World Motor Sport Council om heel wat van de voorstellen van de Formule 1 commissie in een reglement te gieten.

Hieronder een overzicht van de belangrijkste reglementswijzigingen:

– Staande herstart in plaats van rollende herstart na een safety car-periode: lees artikel

– De bestraffing die een rijder krijgt voor het wisselen van een power unit (we mogen in de Formule 1 niet langer over een motor spreken) is voortaan achteraan de startgrid vertrekken in plaats van uit de pitlane

– Een rijder krijgt vanaf 2015 slechts vier power units per seizoen ter beschikking, dit seizoen zijn er dat nog vijf. Er is echter wel overeengekomen dat het aantal power units wordt opgetrokken tot vijf wanneer er een seizoen is dat meer dan twintig races telt.

– De wintertests ter voorbereiding van een nieuw F1-seizoen zullen vanaf 2015 enkel nog plaatsvinden in Europa, dit om kosten te besparen. Vorig jaar was er nog kritiek op de wintertests in Europa omdat ze onder te slechte weersomstandigheden plaatsvonden. Dit jaar werd Bahrein opgezocht, maar dat bracht te veel extra kosten met zich mee omwille van de verre verplaatsingen. In 2015 zullen er, net als dit seizoen, nog drie vierdaagse tests plaatsvinden, maar in 2016 wordt dit beperkt tot twee vierdaagse tests.

– Ook het testen in de windtunnel wordt aan banden gelegd. Teams mogen nog maar één windtunnel gebruiken en het aantal werkuren daarin wordt beperkt naar 65 in plaats van 80 uur per week

– Het verbannen van de bandenwarmers komt er voorlopig niet, al zal het voorstel om bandenwarmers in de Formule 1 te verbieden wel bijkomend bestudeerd worden.

– De zogenaamde parc fermé-regels gelden voortaan vanaf meteen na de derde oefensessie. De wagens mogen er alleen uit voor de kwalificatie. Dit seizoen mag er na de derde oefensessie nog wel aan de wagens gesleuteld worden.

– Door enkele technische voorschriften die wijzigen zullen de neuzen van de F1-bolides opnieuw mooier worden en meer in lijn met de rest van wagens zijn: lees artikel

– De tijdklok voor mecaniciens wordt uitgebreid van zes naar zeven uur in 2015 en vanaf 2016 zelfs naar acht uur.

– Er zullen titanium skidblocks onder de F1-bolides gemonteerd worden. Die skidblocks moeten kunstmatige vonken veroorzaken, waardoor de Formule 1 spectaculairder wordt: lees artikel
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print