Project Cars review

Toen ik de game in de Playstation schoof, had ik iets van een dubbel gevoel. Aan de ene kant kon ik niet wachten om de meest besproken racegame van het moment te gaan spelen, maar aan de andere kant dacht ik: “Wat als deze game nu toch tegenvalt …” Dat laatste maakte echter al snel plaats voor een enorm gevoel van opluchting.
image
Deze game werd opgestart als Kickstarter-project. Via crowdfunding zamelde ontwikkelaar Slightly Mad Studios geld in om een racegame te maken die de strijd moest aangaan met Gran Turismo en Forza Motorsport. Aanvankelijk zou de game echter verschijnen voor Playstation 3 en Xbox 360, maar er werd zoveel geld ingezameld via Kickstarter dat SMS besloot om de game door te schuiven naar de next-gen consoless.

Na meerdere malen te zijn uitgesteld ligt de game nu eindelijk in de rekken, en het moet gezegd: dit is een dijk van een racegame. Wat het simgehalte betreft is deze game niet de evenknie van Gran Turismo of Forza Motorsport, maar eerder van de pc-reeks GT-R, wat zich nog steeds een trapje (of een paar trapjes) hoger bevindt. De hardcore-racers zullen hier ongetwijfeld heel lang zoet mee zijn. Of de casual racers hier even tevreden mee zullen zijn, valt nog af te wachten.

Uiteraard kan de speler kiezen om bepaalde rijhulpmiddeltjes in te schakelen, zoals rem- of stuurhulp, automatische versnellingen, traction control, enzovoort … Project Cars werd echter in het leven geroepen als racesimulatie, dus wie het uiterste uit de game wil halen, kiest natuurlijk om te rijden zonder hulpmiddelen. Dat zorgt immers niet enkel voor de grootste uitdaging, maar ook voor de grootste voldoening wanneer je een sessie tot een goed einde brengt.

image

Carrière

De carrièremodus doet ons wat denken aan Forza Motorsport. Deze is opgedeeld in seizoenen, maar er is één groot verschil met de Xbox-racer. Je hoeft hier niet onderaan de ladder te starten, maar kan meteen aan de slag in LMP1 of Formula A (Formule 1). Natuurlijk kun je ook vanaf nul starten, zoals alle groten der aarde ook ooit deden, in karting.

Wanneer je eenmaal een raceklasse hebt gekozen, start het echte werk. Je rijdt niet enkel de races, maar ook oefensessies en kwalificaties. De duur hiervan kan ingesteld worden voor de start van elk raceweekend, net als de moeilijkheidsgraad van de virtuele tegenstanders.

Tijdens de sessies wordt je continue op de hoogte gehouden van alle gebeurtenissen op het circuit door niemand minder dan Ben Collins, alias “The Stig”. Het is echter best mogelijk dat je dat soms wat vervelend gaat vinden, want er wordt constant van alles tegen je gezegd terwijl je de concentratie probeert hoog te houden. Voor PS4-gebruikers komt daar nog eens bij dat je de aanwijzingen van je ingenieur niet via het scherm hoort, maar via de luidspreker in de Dualshock-controller.

image

Gameplay

De gameplay van Project Cars is, zoals eerder vermeld, van een heel ander niveau dan bij Gran Turismo of Forza Motorsport. Zowel de afwerking, het geluid, en de handling van de wagens is top. Elk exemplaar gedraagt zich anders. Wanneer je bijvoorbeeld instapt in een moderne GT3-wagen, zul je sneller wennen aan de wegligging, want deze wagens zitten boordevol elektronica. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Mercedes 300 SEL 6.8 AMG, een oudje uit 1971. Plat op het gas is bij deze laatste uit den boze, tenzij de omgeving van het circuit van wat dichterbij wilt bewonderen …

Indien je niet tevreden bent over de wegligging van je favoriete wagen, dan kun je deze naar hartelust finetunen. De setup kan je bijna eindeloos aanpassen, maar dan moet je wel al wat op de hoogte zijn van de technologie. De instellingen worden immers niet aangepast met een simpel schuifbalkje, maar in de bijhorende eenheden. Zo kan je bijvoorbeeld de druk per band instellen in bar, de demping van de schokdempers in Newton per millimeter, en de veerafstand in millimeter. Voorafbepaalde instellingen zijn ook afwezig in de game, waardoor je aan de slag moet met de standaardinstelling, of je gaan verdiepen in de vele afstellingsmogelijkheden die deze game te bieden heeft.

Geluid en graphics

Project Cars is een grafisch hoogstandje, op enkele kleine foutjes na. Zo is de pitstraat enorm leeg. Alle wagens staan eenzaam en alleen in hun garage te wachten om de baan op te komen, en tijdens een pitstop is de enige die je te zien krijgt de man met de trolley. Je hoort wel dat er aan de wagen gewerkt wordt, maar een pitcrew is er niet. Slightly Mad Studios werkt echter nog aan patches om alle foutjes uit de game te halen. Op de resolutie en de framerate van de consoleversies is echter niets aan te merken. Zowel op de Playstation 4 als Xbox One loopt deze game aan 60 fps. De PS4 doet het qua resolutie wel net iets beter met 1080 pixels, tegenover de 900 pixels voor Xbox One.

Het geluid is dan wel weer helemaal in orde. Alle wagens hebben hun eigen geluid, net als de echte exemplaren. Geen stofzuigers zoals tot nu toe het geval was in Gran Turismo, maar brullende monsters die constant uitnodigen om hard op het gas te trappen.Ook de weerseffecten zijn verbluffend mooi. Project Cars geniet van een dynamisch weersysteem, met dag- en nachtcyclus.

image

Auto’s en tracks

Liefhebbers van ellenlange autolijsten zullen hier wat vreemd opkijken. Project Cars bevat momenteel 65 wagens, in tegenstelling tot de honderden auto’s in GT en Forza. Elke auto kreeg echter zijn eigen karakteristieken mee, waardoor je een tijdje zoet bent met het volledig leren kennen van een wagen.

En dan is er nog de lijst met circuits … Deze is ongezien in een racegame. Meer dan dertig unieke locaties, en meer dan honderd variaties. Klassiekers als Hockenheim, Spa-Francorchamps of Laguna Seca worden aangevuld door andere circuits die we lange tijd niet meer hebben gezien in een game, zoals Zolder, Snetterton, Oulton Park of Oschersleben.

Beide lijsten zijn echter nog niet volledig. SMS zal maandelijks auto’s en/of circuits toevoegen aan de game, en de toekomst ziet er rooskleurig uit. Zo worden klassieke versies van Silverstone, Hockenheim en Spa-Francorchamps verwacht, maar ook voor de aanvullig van de carlist zijn de verwachtingen hooggespannen. Afwachten of de ontwikkelaars aan deze verwachtingen kunnen voldoen.

image

Conclusie:

Project Cars is een meesterwerkje, dat meer doet denken aan de vroegere GT-R reeks op pc dan aan gevestigde consoleracers Gran Turismo en Forza Motorsport. Zowel de echte racecoureurs als de gamers zijn het er over eens; deze game laat je vanaf de eerste meter zweten. Het zal een tijdje duren eer je met eender welke wagen op eender welk circuit snel kan zijn, want elke wagen reageert anders, en de afstellingsmogelijkheden zijn eindeloos. Een aantal uren speelbaarheid op deze titel plakken is dus onbegonnen werk. Casual racers zullen deze game waarschijnlijk eerder opzij leggen of zelfs helemaal links laten liggen dan de die-hards. Deze laatste groep is voor enkele honderden uren zoet met dit spel.

image
image
image