Red Bull betreurt dat het Max Verstappen niet gewaarschuwd heeft over het ‘Norris-onderzoek’: “Crash had vermeden kunnen worden”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Helmut Marko laat weten dat hij het betreurt dat Red Bull Max Verstappen niet ingelicht heeft over het onderzoek naar Lando Norris tijdens de GP van Oostenrijk.

Red Bull heeft Max Verstappen niet ingelicht over het feit dat er een onderzoek was naar een overtreding van de baanlimieten voor Lando Norris en volgens Helmut Marko had dat misschien wel de crash tussen Verstappen en Norris kunnen vermijden.

Voor de aanrijding met Verstappen had Lando Norris al drie keer een zwart/witte-vlag gekregen voor het niet respecteren van de baanlimieten. Dat betekent dat de Brit een tijdstraf zou krijgen van vijf seconden, en zo geschiedde het ook maar ondertussen was Lando Norris al Max Verstappen op zijn weg tegengekomen in bocht drie.

“De overwinning ging verloren door verschillende factoren,” liet Marko optekenen bij ‘ServusTV.’ “Het feit dat de tweede pitstop fout ging, waardoor Lando in het DRS-venster gleed, en ook onze aanname dat de harde banden de betere keuze zouden zijn bij warm weer, wat niet het geval was.”

“De temperaturen waren lager, wat betekende dat Lando in de laatste stint verse banden had en wij gebruikte, wat ook een factor was.”

“Maar ik zou zeggen dat ze allebei onnodig hard reden. Dat kan ons misschien worden verweten: we wisten dat er een onderzoek met baanlimieten liep tegen Lando.”

“Maar we wisten niet of en hoe hij gestraft zou worden. Achteraf gezien had je dus kunnen zeggen: ‘Oké, laat hem gaan’.”

“Maar laten we het positief bekijken, we hebben onze voorsprong in het kampioenschap vergroot, zowel in het constructeurskampioenschap als in het rijderskampioenschap.”

Marko haalde ook aan dat Verstappen een wiel liet blokkeren na zijn tweede pitstop en dat dit Norris ook de mogelijkheid gaf om voor de zege te gaan. Tot op dat moment had Verstappen de race onder controle, de Nederlander was sneller dan Norris op de medium compound. Toen er gewisseld werd naar de harde compound was het echter McLaren dat de bovenhand had.

“Bij momenten was het soms echt een geweldige strijd, totdat het op de een of andere manier ontaardde in wie er meer pushte, wie de limieten van het circuit meer overtrad, in plaats van ons te concentreren op een eerlijke finish,” besluit Helmut Marko.