De F1 zal de F1 niet langer zijn

Tijdens de voorbije seizoenen zouden meerdere teams nu al volop bezig zijn met het plannen van de tests die normaal op circuits zoals Jerez, Valencia en Barcelona zouden plaatsvinden. In 2010 moeten we het nog tot Kerstmis met geruchten en vermoedens stellen.
Er zou toch op zijn minst een test mogen plaatsvinden om eventuele debutanten op hun eerste veldslag in maart voor te bereiden. Zo ging bijvoorbeeld kersvers wereldkampioen Sebastian Vettel voor het eerst achter het stuur van een F1-wagen in december 2006.

Niet enkel nieuwe rijders maar ook sponsors zouden op die manier meer voordeel uit de sport weten te halen. Het ontwikkelen van aerodynamische componenten zou niet langer grotendeels afhankelijk zijn van de resultaten in het zogenaamde Computer Fluid Dynamics. De winterstop was vroeger de zowat belangrijkste periode van het seizoen, toch op het vlak van het bouwen van de nieuwe wagens. Journalisten konden toen uiteraard ook hun lezers van meer nieuws voorzien.

Teams als Ferrari, McLaren en Mercedes vragen zowat voortdurend om extra tests. De FIA blijft bij haar besparingsplannen en geeft amper toe. In de Formule 1 zouden de nieuwste snufjes van grote automerken net zwaar op de proef moeten gesteld worden. Zonder voldoende te hebben getest zouden teams als Mercedes hun naam alle eer aandoen indien hun versie KERS in 2011 niet naar behoren zou functioneren.

We blikken ook even terug naar 1991. Michael Schumacher viel op tijdens een test op het circuit van Silverstone. De Duitser maakte een geweldige indruk en debuteerde niet veel later bij de renstal Jordan. In België verscheen de inmiddels zevenvoudig wereldkampioen al op de grid.

Ook Jenson Button kreeg eerst de gelegenheid tot testen. De Britse McLaren-rijder kreeg eind 1999 zelfs een week de tijd om op Barcelona en Jerez aan de wagen te wennen. Ook teamgenoot Lewis Hamilton voelde zich al tijdens de winterstop van 2007 goed in de eerste wagen die McLaren hem ter beschikking stelde.

Dat de kosten beperkt moeten blijven, daar kunnen we het op het einde van de dag allemaal wel over eens zijn. Toch zijn net die tests belangrijk om supporters aan te trekken of op zijn minst te behouden. Gedurende meerdere maanden is het op dit ogenblik voor ons sowieso al op onze kin kloppen. Vanaf 2013 moet de sport trouwens nog groener. We zullen waarschijnlijk vooral onze oren niet geloven wanneer we Michael Schumacher in een 1600cc voorbij zien scheuren.

Ik heb de comeback van de Duitse legende nooit in twijfel getrokken maar als je kijkt waar hij vandaan komt. In 2013 moet hij absoluut stoppen om zich van de schande te beperken. Dit is het einde van de Formule 1, toch?

Misschien moet die zogenaamde FOTA, die zogezegd namens de toekomst van de sport sprak, nog maar eens rond de tafel vertoeven. De dreigementen zou men eindelijk eens moeten overslaan en een nieuwe klasse oprichten. Indien Mercedes, McLaren, Ferrari, Lotus en Renault aan hetzelfde touw zouden trekken, wie zijn Bernie Ecclestone en Jean Todt dan nog?

Mercedes GP noemde toch ook ooit Honda. Toro Rosso was toch ook het legendarische Minardi. Heeft er achteraf iemand een traan om gelaten? Ja, Honda bijvoorbeeld wel. Het Japanse automerk nam net als Ecclestone & co foute beslissingen. Het daaropvolgende seizoen ging Brawn GP wel met hun roem aan de haal. Honda pompte jarenlang geld in de renstal terwijl het de beloning nipt liet liggen door voor de exit te opteren. Brawn lachtte zich in het vuistje.

Misschien moest de FOTA dat tegen 2013 ook maar eens doen. En Bernie, die kan nog altijd horloges promoten.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print