“De Formule 1 moet eerst zelf crashen alvorens het zal beteren”

Volgens Martin Whitmarsh, zelf jarenlang actief geweest bij het McLaren F1 team, zal de Formule 1 zelf eerst moeten crashen alvorens opnieuw rechtop kan staan en terug kan beginnen groeien.

Dat de Formule 1 zich niet in topvorm bevindt maar eerder in een crisis verzeild is geraakt is reeds langer duidelijk. Het valt niet meer te ontkennen dat de populariteit tanende is en dat de spektakelwaarde van de sport omlaag is gegaan. Oostenrijk was opnieuw een mooi voorbeeld, waarbij de toeschouwersaantallen dramatisch waren (Lees: Dramatische duik van toeschouwers GP van Oostenrijk).

Tegelijkertijd zijn er heel wat teams die in financiële problemen verkeren en is er de aanhoudende discussie over de F1-motoren en de reglementswijzigingen.

Martin Whitmarsh, die begin 2014 het McLaren F1 team en de Formule 1 verliet, was sindsdien niet meer te zien in de F1-paddock. Whitmarsh onthield zich sindsdien van de nodige commentaar die er op de sport wordt gegeven maar Whitmarsh voelt nu toch de nood om te reageren op de situatie waarin de Formule 1 zich bevindt.

“Ik hou van de Formule 1 en ik hou van McLaren,” aldus Whitmarsh tegenover Reuters. “Ik maakte er 25 jaar deel van uit en ben er bedroefd door.”

“Ik blijf er zo veel mogelijk van weg als ik kan en probeer geen commentaar erover te geven. Maar ik ben bedroefd door wat ik zie gebeuren in de sport. Ik denk dat de Formule 1 zal crashen alvorens er een ommekeer zal plaatsvinden. Dat is mijn visie. Het zal opnieuw beter worden maar het is triestig om dit te zien gebeuren.”

Eerder deze week had Jean Todt reeds te kennen gegeven dat de problemen niet zo ernstig zijn als dat men ze voorstelt (Lees: “De Formule 1 heeft geen kanker maar hoofdpijn”). Volgens Whitmarsh is het jammer dat de Formule 1 zich momenteel in een moeilijke situatie bevindt, maar die moeilijke situaties zijn er in het verleden ook al geweest.

“Wanneer je naar de cyclus kijkt dan heb je de sport zoals die dertig jaar gelden was. Je kreeg de tabaksfabrikanten waardoor de sport zeer sterk begon te groeien. Nadien had je de periode waarbij maar liefst zeven van de negen grootste autofabrikanten betrokken waren bij de sport. Vervolgens ging die periode voorbij en kregen we de economische crisis. Je moet echter ook erkennen waarom we problemen ondervinden en dan moet je op een compleet ander niveau handelen.”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer