De zomerbreak: een stand van zaken

De grote pauze van het jaar is nu al een tijdje bezig. Aftellen tot Spa-Franchorchamps, nog steeds een hoogtepunt op de drukste F1 kalender uit de geschiedenis. Tijd voor een roundup met de belangrijkste conclusies van de eerste helft van het seizoen. F1journaal neemt een foto van de eerste seizoenshelft …
image
De constanten
Ferrari
Vaak onopvallend maar niet minder doeltreffend. Al geldt dat eigenlijk alleen maar voor Alonso. De Spanjaard blijft een van de meest getalenteerde rijders van het rijdersveld. Met een wagen die meer tot de subtop behoort, is regelmatig dubbele punten scoren vooral een verdienste van de rijder. Al moeten we ook de sterke ontwikkeling van het Ferrari-team niet buiten beschouwing laten. Herinnert u zich de snelheid van de Ferrari aan het begin van het seizoen nog?

De snelsten
Mclaren
Wie de race op de Hungaroring zag, moet inzien dat Mclaren intrinsiek de snelste wagen van het moment heeft. Bij hun zuivere snelheid, die vooral tijdens de kwalificaties zeer duidelijk was, kon geen enkel ander team maar in de buurt komen. Toch lijkt het een wagen die vooral Hamilton ligt. Button zijn zeer strakke en sobere rijstijl lijkt de banden niet op dezelfde temperatuur te krijgen als zijn teamgenoot. En laat dat nu net de belangrijkste variabele zijn dit seizoen.

De uitdagers
Red Bull
Hun eerste periode sinds lang zonder dominantie. Het moet verkeren. Samen met alle andere teams doet de FIA er alles aan om niet dezelfde heerschappij te creëren die vooral van de hand van Newey is. Ook een interessant in-team battle met voor de eerste keer Webber die de kopman lijkt te worden als je op de punten afgaat. Teamorders voor Vettel, alleenheerser van de voorbije jaren? Het zou wat zijn…

Lotus
Het team dat het dichtst in de buurt komt van Mclaren en dat het beter doet op de cruciale balans snelheid-bandenslijtage. Beide rijders zijn intrinsiek snel genoeg om mee te doen voor overwinningen.

De verschroeiende starters
Mercedes, Williams, Sauber
Stuk voor stuk teams die hun successen maar zeer sporadisch en vooral in de ver verleden tijd kenden. Winst in China en Barcelona voor respectievelijk Mercedes en Williams en net geen overwinning in Maleisië voor Sauber (de opmars van Perez in het kielzog van Alonso). Vooral de terugval van Mercedes steekt er voorlopig uit met amper puntenfinishes in de laatste races. Ondanks getalenteerde en ervaren piloten halen Brawn en co niet die extra ontwikkeling uit de wagen, ondanks het ingenieuze dubbele DRS dat zo de hemel werd in geprezen in het begin van het seizoen.

De grijze muizen
Force India, Toro Rosso
Twee teams die zich op geen enkel moment echt in de kijker konden rijden. Toro Rosso moet zich elke kwalificatiesessie reppen om bij de eerste zestien te zijn in Q1 om dan in de race op basis van de strategie in het beste geval een puntje te kunnen behalen.

Force India leek na Valencia (16 punten) op weg naar aansluiting bij de andere (snelle) teams die zich in de subtop bevinden maar uit de laatste races blijkt dat het al even veel slabakt als bij de andere Mercedes aangedreven zilveren bolides. Ook voor hen is er werk aan de winkel.

Teleurstelling onderin
Caterham
2012 zou het jaar van de aansluiting moeten worden, dat werd vooraf aangekondigd. Toch blijven ze, als er niets abnormaals gebeurt, tussen Virgin, HRT en Torro Rosso hangen. Te snel voor de traagsten, te traag voor de snellere teams. Het moeten eenzame races zijn voor Kovalainen en Petrov.

De traagsten
Marussia, HRT
Hoe je het ook draait of keert, beide teams strijden vooral tegen elkaar, ettelijke ronden na de snellere wagens. Bij HRT sprak men laatst nog van een wagen die veel meer potentieel had dan tot nu toe getoond werd. Het feit dat de wagen volgens het team nog 50 procent beter kan worden, is een duidelijke vinger op de wonde. Een gebrek aan budget is de grote oorzaak. En omdat F1 nu vooral een ontwikkelingswedloop is, blijven ze altijd even ver achterop, om niet te zeggen nog verder. De kneusjes van het veld: ze zijn er altijd geweest maar daar waar Minardi nog eens een zeldzaam puntje kon behalen, is dit voor deze teams absoluut onmogelijk. Sneller worden is de boodschap, al was het maar voor de veiligheid van andere rijders.

Conclusie
Als Alonso zo constant blijft presteren, wordt hij voor de derde keer wereldkampioen. Een saaie conclusie? Neen, want de snelste wagen heeft hij allerminst.

De centrale vragen die zich zullen stellen in Franchorchamps zijn: wie komt met de beste updates? Wie begrijpt nu eindelijk wat de banden onder bepaalde omstandigheden zullen doen? En welke rijder heeft het verstand om beter eens veilig vierde of vijfde te worden dan halsbrekende manoeuvres uit te halen om het podium te halen met het risico om met lege handen naar huis te gaan.

Een van de meest onvoorspelbare tweede helften van het seizoen komt eraan. Sit back and enjoy.

geschreven door Tijs Van Puyenbroeck
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}