F1-motoren moeten tegen 2021 krachtiger en luider zijn

De FIA heeft een eerste voorakkoord bereikt wat betreft de ontwikkeling van nieuwe F1-motoren tegen 2021. Daarbij wordt er vooral gestreefd naar motoren die tegelijkertijd goedkoper, krachtiger en luider zijn.
image
Met de huidige generatie V6-turbohybrides moeten de F1-teams nog tot en met eind 2020 rijden. Bij de introductie van de motoren in 2014 kwam er meteen felle kritiek op het motorgeluid. De F1-bolides waren bovendien ook nog eens te traag.

Via allerlei ingrepen werden de motoren verbeterd en werden de bolides ook opnieuw iets luider en iets sneller. Tijdens het seizoen 2017 zullen de F1-bolides op het vlak van snelheid bovendien nog een bijkomende stap vooruit zetten. Door het nieuwe technisch reglement en de bredere banden zullen de wagens zo’n vijf seconden per ronde sneller zijn, al hangt dat wel af van circuit tot circuit.

Wat het verbeteren van het motorgeluid betreft zal het wachten zijn tot en met 2021. Het nieuwe motorenreglement dat de FIA nastreeft zou dan volgende vier punten proberen bewerkstelligen:
– De F1 moet de absolute top blijven op het vlak van motorsport-technologie en een labo zijn voor de ontwikkeling van technologie die relevant is voor straatwagens

– De nieuwe power units moeten krachtig zijn en tegelijkertijd eenvoudiger en goedkoper om te ontwikkelen en te produceren

– Het geluid van de power units moet verbeterd worden

– De F1-piloten moeten op ieder moment meer kunnen pushen en sneller rijden

De FIA kwam vrijdag in Parijs een eerste keer samen om het F1-motorenreglement van 2021 te bespreken. Opmerkelijke aanwezige daarbij was Stefano Domenicali. De voormalige teambaas van Ferrari was aanwezig als vertegenwoordiger van de’ Volkswagen Groep’. Op de vergadering waren immers niet alleen de huidige motorleveranciers welkom maar ook belangstellenden en bondsleden.

De voorbije jaren waren er al meermaals geruchten dat Volkswagen in de Formule 1 zou stappen. Volkswagen hoeft dat niet met een eigen team te doen. Het zou immers ook als motorleverancier in de Formule 1 kunnen stappen.

De krijtlijnen voor het F1-motorenreglement vanaf 2021 liggen vast. De komende maanden en jaren zal een verdere invulling aan het plan moeten gegeven worden.

“Ik ben zeer tevreden met de vooruitgang van dit proces en met het feit dat zoveel aandeelhouders akkoord zijn gegeven met de richting die we met de F1 wensen uit te gaan. Ik kijk er naar uit om een akkoord te bereiken over zo’n belangrijk technisch aspect van de Formule1,” zei FIA-president Jean Todt in een reactie.

“Uiteraard moeten we nu neerzitten en bekijken hoe we de power units tegen 2021 eruit willen laten zien. We zijn echter goed begonnen en ik ben benieuwd naar het vervolg,’ besluit Todt.
a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:33:”renault_sport_motor_headline.jpeg”;}
De FIA heeft een eerste voorakkoord bereikt wat betreft de ontwikkeling van nieuwe F1-motoren tegen 2021. Daarbij wordt er vooral gestreefd naar motoren die tegelijkertijd goedkoper, krachtiger en luider zijn.