FIA: “Mogelijkheid bestaat dat Michael Masi niet terugkeert als racedirecteur”

F1
F1

De FIA heeft toegegeven dat de kans bestaat dat Michael Masi komend F1-seizoen niet zal terugkeren in de hoedanigheid van racedirecteur.

Peter Bayer, baas van alles wat met single seaters te maken heeft bij de FIA, heeft de leiding over het onderzoek dat gevoerd wordt naar de gebeurtenissen tijdens de laatste race van vorig seizoen. De seizoensfinale mondde uit in een razend spannend spektakelstuk nadat racedirecteur Michael Masi besliste om tijdens de laatste safety car-periode de gedubbelde auto’s tussen Hamilton en Verstappen zich te laten ontdubbelen. 

Wat er nadien gebeurde staat ondertussen al in het collectieve geheugen gegrift, Max Verstappen op vers rubber peuzelde Hamilton op en kroonde zich tot wereldkampioen. Sindsdien ligt racedirecteur Michael Masi onder vuur, vooral de beslissing om de gedubbelden tussen de twee titelkandidaten zich te laten ontdubbelen is controversieel.

Vooral Toto Wolff heeft het op Masi gemunt en vindt dat de FIA actie moet ondernemen en de procedure moet herbekijken hoe zulke beslissingen tot stand komen. Ook andere teams en rijders verwijten de stewards een gebrek aan consistentie in het nemen van hun beslissingen. 

Nu geeft Peter Bayer aan dat de dagen van Michael Masi als racedirecteur misschien wel geteld zijn.

“Michael heeft het in veel opzichten super gedaan. Dat hebben we hem verteld”, vertelde Bayer aan de Oostenrijkse F1-verslaggever Gerhard Kuntschick. “Maar ook, dat er een mogelijkheid is dat er een nieuwe racedirecteur komt.”

Andrew Benson van ‘BBC’ liet weten dat de FIA werkt aan een plan om de wedstrijdleiding te hervormen en de verantwoordelijkheid van Masi te verdelen over verschillende personen, iets wat ook door Bayer bevestigd werd.

 “We kijken naar het verdelen van de verschillende taken van de race director, die ook sportdirecteur is, veiligheid en baanafgevaardigde,” zei Bayer.

“Dat was gewoon te veel. Deze rollen worden verdeeld over meerdere mensen. Dit vermindert de last voor de racedirecteur.”

Er wordt ook gewerkt aan een soort ‘mission control’ die de race van op afstand in Genève zou volgen en in contact zou staan met de wedstrijdleiding die ter plaatse is. Eigenlijk een soortgelijk systeem zoals de teams hanteren bij een raceweekend.

De teambazen zullen ook niet meer rechtstreeks in contact kunnen komen met de racedirecteur.

“De teammanagers zullen nog steeds vragen kunnen stellen,” zei Bayer. “We willen een buffer inbouwen met een medewerker die deze verzoeken aanneemt. In de toekomst kan de wedstrijdleider zich concentreren op zijn taak en wordt hij niet meer afgeleid.”

Er zullen ook veranderingen komen aan de procedures van de safety car en daarvoor kijkt Bayer naar een systeem dat in NASCAR gebruikt wordt.

“Als in de laatste twee ronden van de race een neutralisatie nodig is, wordt het tellen van de ronden beëindigd en worden de ronden aan het einde van de safety car-fase bijgeteld”, zei hij.

“Dit zou een brandstofprobleem kunnen veroorzaken in de F1, en daarom wordt het nog verder bekeken.”

“We hebben de teams ook gevraagd of hun eis om een race niet onder safety car te finishen nog steeds relevant was, waarmee ze allemaal instemden.”

De voorstellen van Bayer zullen worden voorgelegd aan de nieuwe FIA-voorzitter Mohammed ben Sulayem en nadien worden voorgesteld aan de FIA World Council op 18 maart, net voor de start van het nieuwe seizoen. 

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print