Idee van gesloten cockpit ligt opnieuw op tafel na crash Bianchi

In de Formule 1 gaan er opnieuw stemmen op om de gesloten cockpit te introduceren.


Men speelt reeds langer met het idee van gesloten cockpits in de Formule 1. Toen Felipe Massa in 2009 tijdens de kwalificatie voor de GP van Hongarije crashte door een onderdeel van een wagen voor hem dat tegen hem vloog lag het idee eveneens op tafel. We zijn nu ondertussen echter vijf jaar later en er wordt nog steeds met ‘open’ cockpits gereden.

Toch was er ook vorig jaar opnieuw sprake van het idee van de gesloten cockpit (Lees: Gesloten cockpit nog steeds een onderwerp van discussie). Met de crash van Jules Bianchi komt dat idee nu echter prominent op tafel te liggen.

De FIA experimenteerde in het verleden met enkele mogelijke oplossingen voor een gesloten cockpit. De FIA voerde het onderzoek uit naar aanleiding van de crash van Felipe Massa op de Hungaroring en het dodelijk ongeluk van Henry Surtees in de Formule 2. Die kreeg een band tegen zich en overleed. Door de crash van Bianchi gaan er nu opnieuw stemmen op om een gesloten cockpit te introduceren in de Formule 1.

Volgens Rob Smedley van het Williams F1 team is de introductie van een gesloten cockpit eenvoudig te realiseren.

“Op technisch vlak is het eenvoudig te implementeren,” aldus Smedley. “Het zou het uitzicht van de F1-bolides uiteraard veranderen, waardoor er misschien een esthetisch argument is.”

“Tijdens heel wat bijeenkomsten van de Technical Working Group hebben we dat reeds besproken. Het is iets dat volgde op het ongeval dat Felipe meemaakte in 2009. We hebben het meermaals bekeken en erover gesproken, maar het is iets dat zeker en vast nog geen afgesloten onderwerp is.”

Sommigen hebben een bezwaar tegen een gesloten cockpit omdat het het uitzicht van de F1-bolides te ingrijpend zou wijzigen. Maar daar heeft Smedley een duidelijk antwoord voor klaar.

“Wijzigt het uitzicht van de F1-bolides enigszins? Als je kijkt naar de wagens uit 2014 en je kijkt naar hoe de wagens eruit zagen in de jaren vijftig, dan denk ik dat ze ook nog maar weinig op elkaar gelijken. Esthetiek is dan ook geen argument, zeker niet van mij. Misschien wel van anderen …” aldus Smedley.

Een ander argument dat wordt aangehaald is de zichtbaarheid door een overkapping, die volgens sommigen niet onvoldoende zou zijn. Dat zou ook geen argument echter mogen zijn want er zijn andere raceklassen waar met een gesloten cockpit wordt gereden en waarin blijkbaar de zichtbaarheid voldoende is.

Een gesloten cockpit in de Formule 1? Het is misschien niet voor meteen, maar de crash van Bianchi brengt de gesloten cockpit opnieuw een stap dichter bij de Formule 1.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}