Ingrijpende reglementswijzigingen op til vanaf 2016

Dat de Formule 1 dringend nood heeft aan een spektakelinjectie, is al een hele tijd duidelijk. De Strategy Group is echter al druk in de weer met de reglementswijzigingen die er voor moeten zorgen dat de F1 opnieuw aantrekkelijk wordt voor zowel rijders als fans.
image
De Strategy Group van de Formule 1 bestaat uit de zes best geklasseerde teams van het afgelopen seizoen, de FIA en het Formule One Management, of kortweg FOM. Dit geheel is momenteel aan het kijken hoe ze de Formule 1 uit het diepe dal waarin de sport zich momenteel bevindt, te bevrijden. De meest ingrijpende wijzigingen zullen in voege treden vanaf 2017, maar ook volgend seizoen zullen al een aantal zaken veranderen. Hieronder een overzicht van alle reglementswijzigingen voor de komende twee jaar die in de Strategy Group werden besproken:

  • Vanaf de GP van België dit jaar nog zou er nog meer beperking komen op de instructies die een rijder doorkrijgt van zijn team over de boordradio, om er zo voor te zorgen dat de rijder opnieuw de volledige controle krijgt over de wagen.
  • Een versoepeling van de regels omtrent de bestraffingen op het aantal motoren. Dit voorstel moet in de loop van volgende week worden goedgekeurd door het World Motorsport Council.
  • Een nieuw uitlaatsysteem dat het geluid ten goede moet komen.
  • Nieuwe of terugkerende motorenleveranciers moeten tijdens hun eerste seizoen de toegang krijgen tot een extra krachtbron. Hoewel Honda volgend seizoen niet meer helemaal nieuw zal zijn, zullen zij via de terugwerkende kracht toch nog kunnen genieten van deze regel.
  • De FIA en het FOM moeten de toelating krijgen om de kosten betreffende de power unit te herbekijken, alsook het tokensysteem en een verhoging van het brandstofverbruik.
  • De teams moeten vanaf 2016 meer vrijheid krijgen om hun bandencompounds voor de races te kiezen.
  • Vooruitstrevende en spannende wijzigingen aan de formats van zowel de kwalificaties als de races vanaf 2016.

Voor 2017 werden ondertussen ook al de grote lijnen uitgetekend voor snellere en aggressiever uitziende F1-wagens. Dit laatste moet worden bereikt middels bredere banden, bredere wagens, nieuwe vleugels en een aanpassing aan de vorm van de vloer, waardoor de aërodynamische downforce zou worden bevorderd.

De aanpassing van het geluid in 2016, en de snelheid en agressiviteit van de wagens in 2017 werden al naar buiten gebracht door de Strategy Group bij de vorige bijeenkomst, maar nu hebben het FOM en de FIA ook de toelating gekregen om de reglementen lichtjes te wijzigen omtrent de power unit. Er moet nog steeds een kostenlimiet gerespecteerd worden, maar er mag nu ook een aanpassing worden doorgevoerd aan het maximale brandstofverbruik, waardoor de rijders minder op de rem moeten gaan staan tijdens een race, zoals nu het geval is. Momenteel ligt die grens nog op honderd kilogram voor een volledige race, tegen een verbruik van honderd kilogram per uur. Aangezien de meeste races ongeveer anderhalf uur in beslag nemen, kan een rijder dus niet de volledige race op de limiet rijden, wat al sinds de introductie van de nieuwe regels in 2014 op bakken kritiek botst.

De meest opvallende wijziging voor volgend seizoen is echter die van de kwalificatie- en raceformats, al werd er tot op heden nog niets concreets over gezegd. Jean Todt liet zich vorige week in Parijs echter wel ontvallen dat we mogelijk richting een format gaan zoals we het kennen in de GP2, met een sprint- en hoofdrace.

“Het format van de races zoals we die nu kennen kunnen wel wat verbetering gebruiken. Of we nu de races tien ronden korter of langer moeten maken, is iets waarover we kunnen praten. Of misschien moeten we wel een sprintrace houden op zaterdag, waarom niet?” aldus de kleine generaal.

De regels omtrent de rijdershulp moeten zonder problemen kunnen aangepast worden door de FIA via de huidige reglementen, maar alle andere regels die vanaf volgend seizoen moeten gelden, moeten echter eerst unaniem worden goedgekeurd door de teams. Zo moet een stemming via fax beslissen over de ingewikkelde en draconische regels betreffende de straffen voor het gebruik van een extra motor, alsook de toelating voor Honda om dit seizoen straffeloos een vijfde power unit te gebruiken.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print