Monza zet alles op alles: ingrijpende werkzaamheden moeten toekomst op F1-kalender veilig stellen

Twitter - Autodromo Nazionale Monza
Twitter - Autodromo Nazionale Monza

Met Imola en Monza heeft Italië twee races op de F1-kalender maar de kans bestaat dat daar in de nabije toekomst verandering in komt en daarom zet het circuit van Monza alles op alles met grootschalige verbouwingen.

In een tijd waarin bepaalde landen moeten vechten om een race te mogen organiseren bevindt Italië zich in een luxepositie met twee GP’s op de kalender. Tijdens de pandemie met het coronavirus wist Imola snel te schakelen om een race te organiseren en dat leverde hen een verlengd verblijf op in de Formule 1 tot 2025.

Maar aan het einde van dat jaar loopt buiten het contract van Imola ook het contract van Monza af en zo dreigt één van de twee uit de boot te vallen voor 2026, want aan kandidaten om een race te organiseren is er momenteel geen gebrek. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de GP van Italië alternerend op beide circuits zou plaatsvinden.

In Monza zetten ze echter alles op alles om een overeenkomst op lange termijn in de wacht te slepen en dat doen ze door een grondige makeover van de infrastructuur. De voorzitter van de Italiaanse motorsportfederatie Angelo Sticchi Damiani hoopt op een 10-jarig contract.

“Net als bij de organisatie van de GP van Hongarije hopen we ook een langetermijncontract van bijvoorbeeld 10 jaar af te sluiten. Op die manier heb je veel langer de tijd om de grote investeringen terug te verdienen,” vertelde de Italiaan.

De verbouwingen zijn gestart in januari toen begonnen werd om nieuwe funderingen onder een nagelnieuwe asfaltlaag aan te brengen en gehoopt wordt dat het circuit eind juni klaar zal zijn.

De nieuwere circuits buiten Europa hebben het vooral op vlak van infrastructuur beter voor elkaar dan de meestal oudere locaties in Europa en daar wil Monza vooral op inzetten. Verschillende tribunes zullen worden aangepakt en bij het begin van het rechte stuk komt er een nieuwe tunnel.

Tot vorig jaar moesten het personeel van de paddock en de gasten van de Paddock Club door dezelfde tunnel en dat leidde tot lange files. Een tweede tunnel zal dit probleem hopelijk oplossen in de toekomst.

Het is nu afwachten of deze grote investeringen genoeg zullen zijn om de race op de kalender te houden. Daarmee bevindt Monza zich in hetzelfde schuitje als verschillende andere Europese circuits.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print