Special: De g-kracht

Een F1-piloot ondervindt tijdens het optrekken, remmen, schakelen en ook tijdens een crash g-krachten. 1G ( =gravitation of zwaartekracht) staat voor een kracht van eenmaal zijn gewicht dat op het lichaam van de piloot wordt uitgeoefend. In normale omstandigheden kunnen de piloten tot 5G te verwerken krijgen. Tijdens zware crashes kunnen er, gedurende enkele milliseconden, krachten tot meer dan 100G ontstaan. Hieronder volgt een kleine uiteenzetting over de g-krachten.
a:1:{s:9:”file_name”;s:17:”kubicagkracht.jpg”;}
Gelukkig voor ons allen hoeven we dankzij onze zwaartekracht geen speciale pakken te dragen om aan de grond te blijven. Met de zwaartekracht op zich is dan ook geen enkel probleem maar ze oefent wel constant g-krachten op ons uit. Wij als gewone mensen merken daar over het algemeen weinig van maar voor rijders als Ralf Schumacher en Robert Kubica was dat zeker wel al eens het geval.

Regelmatig voel je in de wagen bij het aansnijden van een bocht dat je lichaam ook naar diezelfde richting trekt. Als die rit dan ook nog op zondag vlak na een GP plaatvindt ondervinden sommige onder ons die zogenaamde g-krachten zelfs al iets beter. Over het algemeen beschikken de meeste personenwagens maar over een beperkt vermogen dus een hoog aantal g-krachten kan dan ook niet worden bereikt. Gelukkig maar want een mens kan makkelijk sterven als hij de kracht van 14g moet beleven en hij verliest bovendien het bewustzijn al aan 9g. De moderne F1-wagens zorgen er ondertussen wel al voor dat sommige de rijders af en toe in de buurt van de 5g komen.

Ralf Schumacher crashte in 2005 hard in de muur op het circuit van Indianapolis en dat liet eventjes vele wenkbrauwen fronsen. De Duitse rijder was door de impact van de crash even van de kaart maar toch zou zijn hoofd niets geraakt hebben tijdens de inslag. Ook de Poolse rijder Robert Kubica verloor het bewustzijn op het circuit van Canada in 2007 nadat hij hevig in de muur knalde. Zowel Robert Kubica als Ralf Schumacher konden de plotse toename aan g-krachten niet de baas maar werden gelukkig niet veel later wel weer wakker. Beide rijders ondervonden voor alle duidelijkheid enkel de negatieve g-krachten want die zorgen er net voor dat het bloed niet meer naar de hersenen stroomt en dan, dan gaat het lichtje dus uit.

Dat de huidige F1-rijders voldoende fit moeten zijnn lijkt voor vele mensen dus nog steeds vreemd want ze rijden zelf alle dagen en zouden het misschien ook wel kunnen mits wat aanpassing. Als je van die mening bent, denk je best nog eens even na. Op dit ogenblik kan Michael Schumacher als geen ander ondervinden wat de g-krachten met zijn geblesseerde nek doen. De Duitse legende moest z’n comeback in de Formule 1 afzeggen. De g-krachten zorgden voor teveel problemen in de nek.

Ook wijlen Ayrton Senna da Silva was ervaren rijder die in gezonde toestand verkeerde toen hij zijn debuut in de F1 maakte. De Braziliaanse legende behaalde maar liefst drie wereldtitels maar kwam in 1984 vaak vermoeid over de finish en trok daar zijn les meteen uit. Senna moest fitter worden want hij zou naar verluidt zelfs al eens eventjes bewusteloos zijn geraakt terwijl hij nog in de cockpit zat. Senna werkte niet veel later al samen met twee artsen uit Canada die een speciaal programma hadden voorzien om de strijd met de g-krachten alsnog aan te gaan. Vanaf dat ogenblik werd de Braziliaan oppermachtig en verloor hij nooit nog zijn gezondheid uit het zicht. Ook de meeste andere rijders beseffen dat de F1 niet meer haalbaar is zonder enige speciale training. De versnelling of plotse vertraging van hun wagen in combinatie met de trillingen zijn dus in principe de g-krachten.

Als je nog niet helemaal begrijpt wat de gevaren van g-krachten zijn dan gaan we eventjes met je onder water maar we nemen ook twee halters mee. Deze situatie is het meest vergelijkbaar met het besturen van een F1-wagen want het is een onderdeel van vele huidige rijders hun trainingsprogramma. Je neemt in elke hand één halter en gaat kopje onder om vervolgens binnen de seconde volledig naar rechts en dan weer naar links te sturen met je beide handen. Leuke oefenning inderdaad en vooral als ze vaak 70 rondjes duurt, zoals dat bij de huidige rijders het geval is. Als dan ook de banden nog de wensen overlaten kan je best begrijpen waarom Rubens Barrichello al meermaals lastig reageerde door interne fouten bij Brawn GP. De g-krachten in de F1, niet te onderschatten dus.