Uniek motorgeluid blijft behouden

De FIA is er sterk van overtuigd dat het unieke, aan de F1 verbonden motorgeluid behouden zal blijven. Dit ondanks de halvering van de cilinderinhoud vanaf 2014.
We mogen op beide oren slapen. Het heerlijke geluid dat de huidige motoren afleveren zal behouden blijven. We weten ondertussen ook al uit ervaring dat de overtuigingen van de FIA meestal aan het langste eind trekken. Dit onderwerp doet me trouwens nog maar eens aan het zogenaamde ‘Kinetic Energy Recovery System’ denken. Een voor de FIA niet onbekende Max Mosley prees het groene snufje alsof het was zijn persoonlijke uitvinding. Exact één seizoen later werd KERS benoemd tot het meest nutteloze systeem op de wagens. Misschien moet u anders maar eens zelf de vergelijking maken door de GP van België opnieuw te bekijken. Vooral het duel tussen Giancarlo Fisichella en Kimi Raikkonen zal aantonen dat het KERS vooral nadelig was omwille van haar extra gewicht. Maar genoeg nu over KERS.

Een ander aspect dat veel supporters stoort is HDTV. Een groter aantal beeldlijnen doet ons geloven dat de huidige rijders hun leven op het spel zetten in bochten of tijdens duels. In werkelijkheid vinden ze het ritme van de huidige wagens eerder belachelijk dan een meerwaarde voor de sport. Toen Hamilton deze woorden openbaar maakte was de winterstop van 2011 nog niet eens aan haar einde. Gelijk wisten we ook te verwachten voor de rest van het seizoen. Dankzij onze decoders kunnen we in elk geval genieten van de kleinste details binnen de sport. Maar niet dankzij de sport op zich. De hogere resolutie en kleurruimte is nog steeds geen geschenk van de sport op zich. Die verzend haar originele beelden nog steeds op analoge wijze. Genoeg dan weer over het beeld dat ons in mijn ogen fopt op gebied van snelheid.

Wat op dit ogenblik erg belangrijk is zijn de toekomstige motoren en hun vermogen, plus geluid. Niets evenaart toch het unieke motorgeluid van wagens uit de hoogste klasse der autosport. Maar kunnen we wel geloven dat het geluid identiek blijft. Zeker en vast niet! Plaats de Ferrari F2000 nu eens naast de F150 van dit seizoen. Een wereld, of liever nog, een geluid van verschil. Nu we nog eens een halvering van de cilinderinhoud mogen verwachten hoeven we ons niet langer van leugentjes te voorzien. Wat ooit Formule 1 was, daar blijft bitter weinig nog van over. Natuurlijk weer niet volgens de FIA.

“De ingenieurs zullen flexibeler kunnen omgaan met het vermogen en de energie van een wagen. Het toerental van motoren zal 15.000 rpm (toeren per minuut) bedragen. De motoren zullen een ander geluid afleveren maar dat wil niet zeggen dat het geen uniek geluid voor de F1 zal zijn”, aldus de FIA.

Tot slot hebben meerdere teams en promotors ondertussen al gemeld dat ze overwegen om vanaf 2014 deel te nemen aan de IndyCar. Het zou zo gek nog niet zijn om het domme circus van de FIA eens goed met de rug tegen de muur te plaatsen. De meeste fans zouden immers toch hun favoriet volgen. En verdorie wat missen we toch die prachtige tijden van Senna, Prost, Mansell, Hill, Schumacher, etc…

In het kort geven we de voornaamste wijzigingen en doelstellingen met betrekking tot de toekomstige motoren. 4-cilinder motorblok met cilinderinhoud van 1600cc, maximum 15.000 toeren per minuut, groene energie aan dubbele hoeveelheid toepassen, verbruik terugdringen tot 35%, gelijke onkosten voor alle motoren, turbo introducering na verloop van tijd.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print