Christian Horner steunt verzoek van Alpine om prestaties van F1-motoren gelijk te trekken

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Red Bull zal het verzoek van Alpine aan de FIA steunen om de prestaties van de verschillende F1-krachtbronnen gelijk te trekken.

De huidige generatie krachtbronnen in de Formule 1 wordt vervangen in 2026 en de ontwikkeling ervan is stopgezet begin vorig seizoen. Alpine is echter van mening dat hun Renault-motoren niet dezelfde prestaties leveren als de exemplaren van Mercedes, Ferrari en Honda. Daarom willen ze bij de FIA een verzoek indienen om de prestaties van de verschillende motoren gelijk te trekken.

Red Bull-teambaas Christian Horner heeft laten weten dat hij het voorstel zal steunen als er een constructeur is die in het nadeel blijkt te zijn.

 “Ik denk dat het een kwestie is van kijken wat de verschillen zijn,” zei hij. “Ik denk dat de FIA alle gegevens heeft en dat ze precies moeten laten zien wat de verschillen zijn.”

“Ik denk dat het voor iedereen fascinerend zou zijn om te zien en ik denk dat als er een verschil is onder homologatie, dat iets is waar we verstandig mee om moeten gaan. Anders zit je twee jaar vast. Dus ik zou niet tegen een zinnige discussie zijn.”

De teambaas van Alpine, Otmar Szafnauer, is blij met de steun van Christian Horner want hij wijst erop dat de huidige ontwikkelingsstop er in eerste instantie kwam omdat Red Bull de motoren van Honda na 2021 nog mocht gebruiken maar dat ze niet bij machte waren om ze zelf verder te ontwikkelen.

“Het is mooi dat Christian dat erkent,” aldus Szafnauer. “Ten tijde van de overeenkomst was er ook een afspraak tussen de motorfabrikanten dat als iemand buiten de 1% zou vallen, er te goeder trouw zou worden gesproken om die gelijkheid terug te brengen.”

Sinds de ontwikkelingsstop mogen constructeurs enkel nog wijzigingen aanbrengen aan de krachtbronnen om de betrouwbaarheid te verbeteren. Szafnauer denkt echter dat er teams zijn die de prestaties van hun power unit vergroot hebben door ze betrouwbaarder te maken.

“Ik weet het niet, maar de FIA zal het wel weten,” gaat de Amerikaan verder. “Iedereen mag betrouwbaarheidsproblemen oplossen maar die bevatten soms verborgen prestatie-upgrades. Het hangt er een beetje vanaf welke soort betrouwbaarheid je probeert te verbeteren.”