Kevin Magnussen: “Mijn racezitje bij Haas in 2025 behouden wordt moeilijk”

Haas F1 team
Haas F1 team

De Deen Kevin Magnussen beseft dat hem nog een uitdagend seizoen te wachten staat waarin het moeilijk zal worden om zijn racezitje bij het Haas F1 team te behouden.

Kevin Magnussen probeert alles op alles te zetten om ook volgend jaar voor Haas te kunnen racen. Magnussen offerde dit seizoen al meermaals zijn eigen race op om teamgenoot Nico Hulkenberg aan punten te helpen. Diezelfde Hulkenberg verlaat eind dit seizoen het Haas F1 team om naar het Stake F1 team, het toekomstige Audi F1 team, te gaan.

Toch betekent dit daarom niet dat Magnussen nu plots veel meer kans maakt om zijn racezitje bij het Haas F1 team te behouden. Magnussen behaalde tot dusver slechts één wk-punt terwijl teamgenoot Nico Hulkenberg zes punten behaalde. Hulkenberg doet het meestal ook tijdens kwalificaties vaak beter dan Magnussen.

Dat gecombineerd met het feit dat Magnussen mogelijk nog een race schorsing wacht maakt het seizoen voor Magnussen alleen nog maar uitdagender en hij beseft dan ook dat dit zijn kansen voor een racezitje in 2025 hypothekeert. Met Ferrari-junior Oliver Bearman en Alpine-rijder Esteban Ocon zijn er alvast twee grote kanshebbers voor de racezitjes bij Haas in 2025.

“Ja, er is een kans dat het gebeurt,” antwoordde Magnussen op de vraag of hij zijn racezitje bij het Haas F1 team kan verliezen. “Ik wil in de Formule 1 racen. Daar concentreer ik me op. Alleen wanneer alle deuren in de F1 dicht zijn dan zal ik naar iets anders kijken.”

“Toen ik in het verleden jonger was dan zou ik in mijn situatie meer stress hebben, ik zou die stress meer voelen. Nu ben ik echter in staat om dat meer aan de kant te schuiven, ik stap gewoon in de wagen en doe mijn best.”

Magnussen is van mening dat hij dit jaar als rijder beter presteert dan vorig jaar maar dat hij meer pech heeft gekend, dat de dingen minder meezitten dan in 2023.

“Ik ben een veel sterkere rijder dan vorig jaar,” aldus Magnussen. “Ik vond het moeilijk om me aan te passen aan de wagen, zeker tijdens de kwalificatie.”

“Dat gaat veel makkelijker dit jaar maar het valt gewoon mijn richting niet uit. Ik heb zo vaak verkeer gehad. Tweede rondje in Q1 of Q2, dan plots een probleem, een slechte gemanagede outlap ofzo. Wanneer we dan een goede race hebben dan komt de safety car op het verkeerde moment.”

“Het is gewoon één van die jaren waarin we te vaak tegenslag hebben.”