Carlos Sainz: “Wat ik deed was risicovol, het had er zeer slecht kunnen uitzien”

Carlos Sainz - Instagram
Carlos Sainz - Instagram

In een terugblik op zijn overwinning in Singapore laat Carlos Sainz verstaan dat de door hem gehanteerde strategie om trager te rijden en Lando Norris DRS te geven erg risicovol was en dat het er ook belachelijk had kunnen uitzien als hij een fout zou gemaakt hebben.

Aan het begin van de race controleerde Carlos Sainz de race en ook doorheen het verdere wedstrijdverloop probeerde Sainz dat te doen. Tijdens het laatste deel van de race reed Sainz bewust zo traag dat Lando Norris DRS kon krijgen zodat de McLaren-rijder zijn eigen positie kon beschermen tegenover de veel snellere Mercedes-rijders. Die strategie hield volgens Sainz risico’s in.

“Ik had het gevoel dat van zodra ik begon te pushen dat de bandenslijtage serieus begon te worden. Ik denk dat Lando en ik serieus gleden en het verraste me hoe snel de Mercedessen erin slaagden om Charles te passeren en de kloof met Lando en mij te dichten,” aldus Sainz. “Op dat moment dacht ik, oké, deze laatste vijf à zes ronden gaan niet eenvoudig worden. Op dat moment moest ik duidelijk van strategie veranderen.”

En dat besloot Sainz dan ook te doen door tempo te minderen en Lando Norris te proberen in zijn DRS-bereik te houden.

“Ik moest Lando een beetje een slimme DRS-boost geven, dat hielp ons om hen achter ons te houden en de race te winnen. Om die overwinning voor Ferrari te behalen voelt geweldig.”

“Je mag niet de minste fout maken of een ‘snap’ hebben want dat betekent dat Lando met DRS de kans krijgt om je in te halen. Op dat moment besloot ik om hem DRS te geven in de hoop dat het voldoende zou zijn om de Mercedessen achter hem te houden.”

Volgens Sainz was vooral een manoeuvre bij het begin van ronde 60 cruciaal. Hij moest toen immers inhouden omdat Lando Norris te veel tijd was verloren tijdens zijn strijd met George Russell.

“Er was één ronde waarin Lando volgens mij in bochten 16 en 17 verdedigde en ik moest vervolgens vertragen in de eerste drie bochten om hem opnieuw DRS te geven.”

“Ik denk dat dit manoeuvre mijn race heeft gered, het heeft Lando zijn tweede plaats gered. Volgens mij hadden we er zonder dat manoeuvre aan geweest. Wanneer de Mercedes Lando hadden gepasseerd dan hadden ze mij ook eenvoudig kunnen passeren.”

“Het was allemaal erg eenvoudig in theorie maar veel moeilijker om uit te voeren. Alles draait rond toewijding om het te doen, jezelf onder een extra risico te plaatsen en dat continu. Ik had echter het gevoel dat het mijn enige echte kans op de overwinning was en ik wou echt winnen.”

“Zeker toen ik hoorde dat Lando een achterstand had van 1,3 à 1,4 seconde nadat hij in bocht 16 had verdedigd, ik moest de beslissing nemen om te vertragen in de eerste drie bochten. Ik dacht bij mezelf ‘hopelijk werkt het want anders kan dit er echt zeer, zeer slecht voor mij uitzien’.”