F1-piloten krijgen extreme weersomstandigheden voorgeschoteld in Qatar

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Komend weekend krijgen de F1-piloten niet alleen een raceweekend met zogenaamd ‘sprintformat’ voorgeschoteld, ze krijgen ook nog eens ‘extreme weersomstandigheden’.

Voor het eerst sinds 2001, en nog maar voor de tweede keer in de geschiedenis van de sport, krijgen we een F1-race op het Losail International Circuit van Qatar. Twee jaar geleden viel Qatar in op de F1-kalender omwille van de pandemie met het coronavirus maar deze keer kreeg het een ‘normale plaats’ op de F1-kalender.

De rijders kijken er ongetwijfeld naar uit om nog eens op een circuit te racen dat ze niet ‘gewoon zijn’ maar er wacht hen ook een fysieke beproeving. In Qatar is het immers bloedheet en er wacht de rijders enorm hoge temperaturen en extreme weersomstandigheden die bijna nergens anders op de F1-kalender terug te vinden zijn.

In Qatar stijgt de temperatuur de komende dagen meermaals boven de 40 graden. Zowel de rijders, de wagens alsook de banden van Pirelli wacht een ongelooflijke uitdaging. Wat het nog moeilijker maakt voor de teams en rijders is dat er op vrijdag slechts één oefensessie is om de wagen goed af te stellen en ervoor te zorgen dat de bandenslijtage niet te ernstig wordt.

Tijdens die oefensessie op vrijdag stijgt het kwik naar zo’n 40 graden terwijl ook de kwalificatie bij een temperatuur van zo’n 35 graden verreden zal worden. Extra moeilijkheidsgraad wordt dat de oefensessie in de zon wordt verreden terwijl dat tijdens de kwalificatie al niet meer het geval zal zijn.

Op zaterdag wacht de rijders tijdens de sprint shootout opnieuw veel zon en een temperatuur van zo’n 41 graden. De sprintrace, die enkele uren later wordt verreden, zal opnieuw onder ‘koelere’ omstandigheden met minder zon en zo’n 34 graden verreden worden.

Tijdens de race op zondag, wanneer er opnieuw sprake is van ondergaande zon, zal de temperatuur zo’n 33 graden bedragen. Daardoor zal de tweede F1-race ooit op het Losail International Circuit niet de geschiedenisboeken ingaan als de warmste F1-race ooit. Dat record blijft op naam staan van de GP van Bahrein in 2005 staan. Toen werd het … 42 graden.