GP van Singapore: raceverslag

Een vrees die elk jaar terugkomt tijdens de grote prijs van Singapore is regen. De mix van een stortbui en het kunstlicht kan de zichtbaarheid tot nul herleiden. Daarom zat menig f1-fan snel voor de buis om te kijken of de verwachtte stortbui zou volgen.

De beelden lieten het niet uitschijnen, maar terwijl het nacht was in Zuid-Azië was het meer dan 30 graden en was het geweldig vochtig. Bij ons heeft dat in de laatste maanden altijd tot onweer geleid en dat kon ook zo zijn in Singapore.

Bij de start bleek het droog te zijn en dus waren alle ogen gericht op Sebastian Vettel. De regerend wereldkampioen kon zijn titel nu al met zekerheid verlengen als alles goed liep. Het was zijn elfde polepositie van het seizoen en misschien ook zijn negende zege.

Er waren wat twijfels over de banden. De toppers zouden twee of drie stops maken, maar anderen zouden wel eens voor één pitstop kunnen gaan. Zo zouden de eersten in de stand wel eens opgehouden kunnen worden na hun stop, zoals in Monaco.

De vijf rode lichten stonden klaar en toen ze werden gedoofd kon Vettel de leiding behouden. Zijn teamgenoot had het, zoals gewoonlijk, moeilijker om goed weg te geraken. Hij verloor twee plaatsen aan Button en Alonso. De man met de beste start was Lewis Hamilton, maar die verloor de meeste plaatsen vooraan. De Brit kon niet voorbij Webber geraken en moest in de remmen en verloor zo drie posities, daarna zag hij Michael Schumacher aan hem voorbij gaan.

Nico Rosberg hing voor zijn teamgenoot, maar sneed de eerste bocht wel af om ongevallen te vermijden. En er was nog eens goed nieuws over D’Ambrosio. Onze landgenoot was in de eerste ronde voorbijgegaan aan Glock en reed langzaam weg op dezelfde bandensoort.

Lewis Hamilton zat dus weer vast achter de zevenvoudig wereldkampioen in het pak. Deze keer had hij echter geen tientallen ronden nodig om er voorbij te gaan. In vijf ronden was de voormalig wereldkampioen voorbij beide Mercedes-bolides geraakt.

En al snel werden er wat dingen duidelijk. Vettel was niet te stoppen. Op tien ronden tijd had de Duitser even veel seconden genomen op Button. De strategie bij Mercedes, McLaren en Ferrari was er één met drie stops. Rosberg ging al na tien ronden binnen en Schumacher volgde ookal snel.

Webber geraakte voorbij Alonso en daarbij beschadigde de Spanjaard zijn banden zo erg dat hij meteen ging pitten voor nieuwe. Daarna volgden Massa en Hamilton samen. De pitcrew van Ferrari kon hun man in vijfde positie houden. Hamilton ging direct terug in de tegenaanval en botste in de zelfde bocht als dat hij vorig jaar deed met Webber op Massa zijn Ferrari. Gevolgen: een kapotte voorvleugel voor Hamilton en een lekke band voor Massa. Zo moesten ze terug de pits in en Hamilton mocht dat nog eens overdoen van de stewards. (Maybe it’s because he’s black?)

Intussen hadden we al één uitvaller. Timo Glock parkeerde hem zoals Senna dat vorig jaar deed onder de brug maar hij kon zijn Virgin wel nog zelf aan de kant zetten en zo een safety car vermijden. Het uitvallen was misschien wel een nadeel voor D’Ambrosio, want hij deed het voorlopig beter dan zijn teamgenoot, met wie hij nu geen vergelijking meer kon maken.

Sebastian Vettel en Jenson Button wachtten tot de vijftiende ronde om van banden te wisselen en konden misschien met twee stops genoeg hebben. Webber was twee ronden eerder al binnen gekomen.

Anders dan vorige jaren kon deze grote prijs wel boeiend zijn. Ook achteraan waren er gevechten zoals tussen Kobayashi en Schumacher, die met of zonder DRS voorbij elkaar geraakten.

Zoals in het begin al beschreven konden er wel eens pogingen voor een één-stopstrategie komen. Zo kwam Paul di Resta pas in ronde twintig binnen. Niemand probeerde dus om maar één keer binnen te komen, maar di Resta verstoorde wel de weg van Alonso, die ook al ver achter Button lag.

Een ander kenmerk van het stratencircuit is dat er het meeste wordt geremd van alle circuits. Daar leek Alonso last van te hebben. Het team raadde hem aan om de rembalans af en toe te verschuiven om de remschijven te laten afkoelen. Daarnaast moest hij in ronde 26 ook al weer binnenkomen voor nieuwe banden van de hardere soort. Genoeg zorgen voor de Spanjaard, gelukkig was zijn verbruik goed, want dat kan ook wel eens tegen zitten op deze omloop.

Tegen ronde 29 had Vettel een voorsprong van 18 seconden opgebouwd op Button, die er ook nog eens 20 had op Webber. Dat was allemaal voor niets, want zoals altijd kwam de safety car wel eens buiten in de straten van Singapore. De oorzaak was het gevecht voor de zevende en achtste plaats.

Nico Rosberg moest remmen in de aanloop naar het rechte stuk bij start/finish. Zo kon Sergio Perez er naast komen, maar Rosberg nam de binnenkant van bocht één, tikte Perez aan die de bocht afsneed maar snelheid verloor en zo kon Schumacher bijkomen. De oudste uit het peloton kon er niet langs geraken, maar na de volgende bocht kon hij wel heel dicht bij hem komen. Schumacher reed achteraan in op de Mexicaan en kwam met zijn linker voorwiel in contact met het rechter achterwiel van de Sauber en zo werd de Mercedes gelanceerd tegen een beschermde muur.

Vettel had geluk bij de herstart, want tussen hem en Button zaten nog drie gedubbelden. De Red Bulls en Button waren intussen wel binnengekomen voor nieuwe banden, maar weer zat Webber vast achter Alonso. Kovalainen, achter Vettel, zat te slapen bij de herstart en liet een gat dat veel te groot was.

Wie ook zat te slapen was Fernando Alonso. De Spanjaard remde redelijk vroeg voor de chicane en Webber nam met een zeer gewaagd manoeuvre de derde plaats van hem over. Wie er het meest tevreden was met de safety car: Lewis Hamilton. De Brit pitte en lag in een achtste positie. Hij maakte snel plaatsen goed en kwam na vijf ronden al op een vijfde plaats terecht.

Intussen waren sommige teams er van overtuigd dat ze hun laatste stop hadden gemaakt en nog 26 ronden met de banden konden rondrijden. Bij Red Bull probeerden ze Vettel een halve minuut voor Button te hebben om nog een stop te kunnen maken indien nodig, maar de wereldkampioen kon geen groot gat meer slaan.

Het sprookje van de banden tot het einde sparen ging niet door. In Ronde 48 ging Webber de pits in en kwam terecht achter Hamilton. De Brit verzette zich, maar bleek niet mee te kunnen op de oudere banden. Wat volgde was dat iedereen nog eens ging pitten en zo had Vettel voorsprong genoeg om te gaan pitten.

Lewis Hamilton kwam als negende terug op de baan maar had twaalf ronden om elf seconden goed te maken op Paul di Resta in vijfde positie. Daarvoor zaten ook nog wel Perez, Sutil en Rosberg. Hamilton had echter maar vijf ronden nodig om voor di Resta te geraken.

In het laatste gedeelte van de race was er nog een verdacht wapenfeit. Jenson Button dreef zijn tijden op naar het allerhoogste niveau, met snelste ronde na snelste ronde. Vettel versnelde ook, maar was trager en had nog heel wat verkeer voor hem. Toch was Button het slachtoffer van het verkeer, want hij verloor heel wat tijd doordat Barrichello en Maldonado met elkaar in de clinch lagen en Button niet makkelijk voorbij lieten.

In de voorlaatste ronde kon er ook nog een safety car komen, want ook Alguersuari zette zijn wagen tegen de vangrail in het tunneltje onder de tribune.

Toch waren de zorgen nog niet voorbij voor Vettel, want hij kwam nog achter een treintje terecht dat vechtte voor de punten. De wereldkampioen had een perfect uitzicht op hoe Massa voorbij Perez geraakte, maar men liet de leider toch makkelijk voorbij.

Vettel won dus zonder van de leiding af te komen. Button was tweede en weer stonden er twee rijders van Red Bull op het podium. Lewis Hamilton werd nog vijfde achter Alonso en Massa kon niet verder dan een negende plaats geraken. Paul di Resta haalde zijn beste resultaat ooit met een zesde plaats.

Vettel heeft nu nog één punt nodig om wereldkampioen te worden. Behaalt hij dat in Japan of kan Button er niet winnen dan zal het feest zijn in de garage bij Red Bull. Het resultaat zullen we zien over twee weken.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print