Red Bull gebruikte achterpoortje in F1-reglement om ‘onbeperkte tijd’ in de windtunnel te kunnen gebruiken

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Omdat het vorig jaar wereldkampioen werd en ook bestraft werd voor het overschrijden van het budgetplafond mag het veel minder gebruikmaken van CFD en de windtunnel. Toch heeft Red Bull via een achterpoortje in het F1-reglement ‘onbeperkte tijd’ in de windtunnel weten te verkrijgen.

Het F1-reglement legt, afhankelijk van de einduitslag in het kampioenschap, ieder F1-team beperkingen op in de windtunnel. Voor Red Bull komt dat neer op 70 procent va de normale 400 uur windtunneltijd en daar nog eens een extra straf van 10 procent bovenop omwille van het overschrijden van het budgetplafond. Zo rest Red Bull slechts 252 uur in de windtunnel. Ter vergelijking, Aston Martin dat vorig jaar zevende werd in het kampioenschap mag de volledige 400 uur in de windtunnel gebruiken.

Maar desondanks heeft Red Bull niet stilgezeten. Als F1-team moet je meer dan ooit achterpoortjes in het F1-reglement zoeken en daarin is Red Bull blijkbaar met glans geslaagd. Volgens Sam Collins, analist bij F1 TV, heeft Red Bull ‘onbeperkte tijd’ in de windtunnel gevonden.

“Ze hebben de reglementen erg nauwkeurig gelezen,” aldus Collins. “Door de inlaat van de sidepod aan te passen hebben ze ook alles onder de sidepod veranderd. De koelelementen, radiators, warmtewisselaars. Dat heeft allemaal te maken met de koeling van de power unit die werd aangepast. En net daar is het reglement zeer interessant.”

“Wanneer je die onderdelen ontwikkelt, zoals radiators en de luchtleidingen onder het bodywork, dan telt dat niet mee in de tijd die je mag besteden aan CFD of in de windtunnel.”

En dat is dus een achterpoortje dat Red Bull optimaal heeft weten te benutten want door dat aan te passen heeft het ook het bodywork aangepast en dat zonder dat er tijd in de windtunnel werd gebruikt die ‘meetelt’. Er is echter één maar: je mag als team niet de hoeveelheid downforce meten die gegenereerd wordt, dit om aërodynamische ontwikkelingen tegen te gaan die eigenlijk als ‘ontwikkeling voor het koelsysteem’ worden aangegeven.

“De flow van de lucht doorheen de sidepod mocht wel gemeten worden, net als de temperaturen en de verschillen in luchtdruk doorheen het koelsysteem,” aldus Collins die meent dat Red Bull op een bepaalde manier wel conclusies kan trekken over de aerodynamische resultaten van de ontwikkelingen die zogenaamd voor het koelsysteem plaatsvinden.

“Via ingewikkelde wiskundige formules zal je wellicht kunnen uitrekenen wat het effect is, de flow van de lucht, temperaturen en luchtdruk mogen immers wel gemeten worden.”